Vyhledat

Kdy refovat na katamaranu
Daniel Vodička

Kdy refovat na katamaranu

Okamžik, kdy je třeba zmenšit plachtu refováním je na jednotrupé jachtě jasně patrný. Jak je to ale na katamaranu? Na vícetrupé lodi jsou signály neznatelné. Chyba však může mít mnohem vážnější následky.

Když na jednotrupé jachtě včas nezarefujete, párkrát to s vámi zasmýká, jachta se nekontrolovaně stočí proti větru, ale to je vše. Bude to divočina, ale nic strašného se neděje. Na katamaranu však může mít opomenutí velmi vážné následky. Nestává se to sice často, ale najdou se i tací, kteří jsou schopni turistický katamaran překlopit.

Budete-li včas refovat, riziko eliminujete. Nečekejte ale na signály. Katamaran vám jich příliš nedá. Čím více vám fouká, tím rychleji plujete (zjednodušeně). K refování slouží čísla. V manuálu lodi najdete konzervativní hodnoty větru, při kterých je třeba refovat. Jsou velmi konzervativní. Budete-li se jimi řídit, jste v naprostém bezpečí. Jízdu si však příliš neužijete. Při jejich překračování však již buďte opatrní.

 Na rozdíl od závodních jachet není většina turistických katamaranů stavěna na to, aby zvedala plovák z vody. Nemělo by to být vaším cílem. Maximální vratný moment katamaranu se dostaví ve chvíli, kdy je návětrný plovák nad vodou. Při dalších náklonech již velmi rychle klesá.Stále tedy nic, ale pak už to jde rychle.

Při refování se nejdříve soustřeďte na velkou hlavní plachtu. Až později začněte zmenšovat genu.

Pozor dávejte především na rozvlněném moři, kdy spíše hrozí zaboření přídě do vlny a to pak může způsobit nechtěný kotrmelec. Příď by neměla mít tendenci bořit se.

Víše uvedená slova by ve vás neměla vyvolat paniku. Turistické katamarány jsou bezpečné a pokud nepřekročíte meze naprosto bezhlavě, nic se vám nestane.

Na horu