Vyhledat

Kam posunout otěžový vozík geny
Daniel Vodička

Kam posunout otěžový vozík geny

Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.

Začneme u obrázku číslo 1. Máme-li vozík na „správném“ místě, otěž dotahuje plachtu jak ve směru horizontálním, tak i vertikálním, nebo jinak, dotahuje spodní lem i lem zadní.

Nyní se podíváme na obrázek číslo 2. Zde je vidět, že je otěžový vozík extrémně vzadu. Co to znamená pro plachtu? Otěž dotahuje plachtu jen v horizontálním směru, tedy dotahuje spodní lem plachty, nikoli lem zadní. V praxi to bude znamenat, že plachta bude v horní části hodně otevřená, bude mít velký twist a nebude zabírat. Vítr se z horní části plachty vylije. 

Zbývá nám obrázek 3. Zde je vozík extrémně vpředu. Otěž dotahuje plachtu ve vertikálním směru. Stahuje zadní lem dolů. Plachta nemá žádný twist, ale ve spodní části je extrémně břichatá.

Co je správné nastavení

Mluvíme zde nyní o správném nastavení. Je ale třeba si uvědomit, že univerzální správné nastavení neexistuje. Jinak budeme plachtu trimovat ve vlnách, jinak v silném větru, jinak za bezvětří. Vše, co na plachtě uděláme, nějakým způsobem změní poměr výsledných sil. A bavíme-li se o ideálu, ten je jiný za každých podmínek. Dokonce i každý trimmer může vyžadovat jiný výsledný koktejl sil.

Zobecnění

Přesto se pustíme do tohoto ošemetného zobecnění. Při „správném“ nastavení si přejeme, aby otěž dotahovala jak zadní, tak spodní lem. To že najdeme takovou pozici při stoupačce, ještě neznamená, že jsme vyhráli. Změníme kurz na vítr, odpadneme a bude třeba pracovat s vozíkem znovu. Bude třeba ho dotahovat k přídi a sledovat, jak se mění poměr sil na plachtě. Sledovat špióny nejen ve spodní části plachty, ale i v její části horní. Máme-li špióny dobře dole, nahoře na plachtě je dostaneme tam, kam chceme, právě posunem otěžového vozíku.

Je to hezké, ale složité

Na většině charterových lodí nemá otěžový vozík plynulý posun lanem, je třeba ručně posouvat zarážku. Je to nešikovný systém, protože plachtu je nutné při posunu zarážky vždy znovu povolit. Je to pracné, nepohodlné a pokud nemáte správné nastavení alespoň trochu v oku, je to téměř nekonečný boj, se kterým vás posádka, po třetím povolení a dotažení geny odkáže do …

Chcete-li si tedy s genou hrát, potřebujete jachtu, která má posun otěžového vozíku geny kladkostrojem. S tím si můžete hrát a nemusíte obtěžovat posádku, která je přeci na dovolené.

Na horu