Jak stará loď do šrotu?
Nákladní loď. Kolos, jehož stavba trvá léta. Jak dlouho slouží? Po kolika letech jde do šrotu?
Podíváme se na rekord a otočíme to. Jak mladá loď už jde do šrotu. Nejmladší kontejnerovou lodí prodanou do šrotu je Panamax (maximální velikost pro průjezd nerozšířeným Panamským průplavem) Victoria Wulff. Loď byla postavena teprve před 10 lety v polské Gdyni. Je 291 metr dlouhá a do šrotu byla prodána za 303 USD za tunu. Zdá se to poněkud nehospodárné, ne?
Důvodem je krize v kontejnerové dopravě. Před pár dny zkrachoval korejský rejdař Hanjin a celkově je nadbytek kapacity kontejnerových lodí. Především ty menší jsou nahrazovány moderními kolosy. Victoria Wulf například měla kapacitu 4500 TEU (kontejner dlouhý 20 stop) a největší současné kontejnerovky mají kapacitu třikrát větší.
Kontejnerovky Panamax se v lednu 2015 pronajímaly za 15 000 USD/den a dnes to je 4500 USD/den. Pokud se je podaří pronajmout. Cesta na vrakoviště je tak pro rejdaře poslední záchranou.