Vyhledat

Francie námořní velmocí 1. třídy
Daniel Vodička

Francie námořní velmocí 1. třídy

Francie vždy byla (chtěla být) mocností světového významu. Má k tomu všechny předpoklady. Jazyk, kterým mluví celý svět (skoro), kulturu, kuchyni a samozřejmě mocnou armádu. Aby byla ještě mocnější, začne brzy pracovat na další letadlové lodi na jaderný pohon.

Představte si, že má Velká Británie letadlovku na jaderný pohon. V takovém případě by musela mít Francie nejméně dvě… V současné chvíli nemají Angličané žádnou, proto stačí Francouzům jedna. Jmenuje se Charles de Gaulle.

Situace se ale může změnit, proto se Francie rozhodla s pohledem do budoucna upevnit svoji pozici na žebříčku mocností a oznámila stavbu druhé letadlovky s atomovým reaktorem. Na vodu by měla být spuštěna v roce 2038.

Půjde o 300 m dlouhou loď o výtlaku 75 000 tun, která bude schopná nést 30 letadel Rafale. Pro porovnání uvádíme rozměry letadlovky Charles de Gaulle, která je dlouhá 261 metr, má výtlak 42500 tun a nese stejný počet letadel. Americké letadlové lodě třídy Ford jsou o 37 metrů delší a mají výtlak 100 000 tun. Nová chlouba francouzského námořnictva bude používat stejný elektromagnetický katapult, jako americké lodě třídy Gerald Ford. Nejmodernější zařízení, které sežere energie tolik, jako vstávající České Budějovice.

Současná francouzská letadlová loď Charles de Gaulle poprvé vyplula v roce 2000. Její stavba trvala 13 let a stála 3 miliardy EUR. Cena nové chlouby francouzské maríny není známá. Mediální spekulace o ceně přes 5 miliard EUR vláda popřela.

Připomínám ještě, že vedle Francie vlastní letadlové lodě na jaderný pohon již jen Spojené státy.

A také bych chtěl popřít jednu fake news. Není pravda, že mocné ruské námořnictvo nemá letadlovou loď. Má jich něko… Jednu! V současné chvíli je v loděnici na pravidelné údržbě. Jedná se o pravidelnou údržbu po každém požáru, který na palubě vypukne. Tato bude trvat několik let.

Nejedná se o stroj na jaderný pohon, Rusové topí ještě naftou.

Na horu