Drsná noc v Chorvatsku
V pátek jsme varovali před bouřkami, které měly zasáhnout severní Jadran. Situace byla nakonec mnohem horší, než to dopředu vypadalo. Ve Splitu naměřili vítr až 70 uzlů!
Před horšími následky uchránil charterové flotily jen pátek, kdy už je většina jachet v marínách.
Bouřky se přehnaly přes velkou část Chorvatska a mnohde způsobily nevídané škody. Například v Biogradu voda vystoupala až na nábřeží a zaplavila například galerii, ve které se právě otvírala výstava fotografií. Příliv kooperoval s nízkým tlakem a vysoké vlny způsobené větrem pak vtrhly až do města.
Největší škody způsobilo divoké počasí na zakotvených jachtách. Podle šéfa zadarského kapitanátu Alena Rukaviny se jednalo o celou řadu požadovaných asistencí, z nichž 3 byly kritické.
Češi na Molatu
Dvojice Čechů na Molatu skončila se svojí jachtou na pobřeží. Posádce se podařilo dostat ve zdraví do bezpečí na pobřeží. Šlo o místo, ktreré bylo jen velmi obtížně přístupné, proto po příjezdu pomoci sami přepluli na záchrannou loď na dinghy.
Sukošan, Iž, Preko
V Sukošanu najela na mělčinu jedna plachetnice a potopila se. Nikomu se naštěstí nic nestalo. Na Iži skončily na mělčině tři jachty, zachráněno bylo 10 osob. Z Preka na Ugljanu musela loď kapitanátu zajistit převoz pětaosmdesátileté ženy za lékařskou pomocí.
Biograd
Vnější vlnolam biogradské maríny připomínal lodní vrakoviště. Jachty, které stály na kotvě vedle maríny, skončily vyvržené na vlnolamu. Při bližším zkoumání míst, na která se jachty dostaly, je vidět, jak razantní musely být podmínky v bouři.
Murter
Na Murteru byla očekávána bóra do 35 uzlů. Realita byla jiná a skippeři museli bojovat s poryvy o rychlosti 50 uzlů. Situaci odneslo nejvíce jachet v zátoce Borovnjaci. Kapitanáty očekávají, že detailní informace o škodách budou mít až v pondělí.
Split a okolí
V jednom případě vítr odnesl na moře loď i s rybářem ve chvíli, kdy vplouvala do přístavu. Přátelé na břehu mohli jen sledovat, jak rybář mizí ve vlnách. Nepřízeň počasí nebyla dlouhá, díky tomu se mu podařilo se zachránit.
Několikrát byly nahlášeny na moři červené světlice. Ve 2230 motorová jachta Carpe Ventum skončila na Drveniku na břehu. Jachtě přestala držet kotva, najela na břeh a do lodi teklo.
Jen o pět minut později se snažil majitel jiného motorového člunu zachránit svůj majetek a skoči do moře, aby svoji loď odstrkal z mělčiny. Nepovedlo se a na místo musela dojet loď kapitanátu.
Ve 2255 byl nahlášen pád muže do moře na Čiovu u Arbanije. O dvě hodiny později se mu naštěstí podařilo doplavat ke břehu.
Po půlnoci spadl do moře muž nedaleko ACI mariny ve Splitu. Dále skončila na mělčině motorová jachta Kairos s 16 pasažéry na palubě. Na ostrůvku Arkandel nedaleko Trogiru skončila dvojice chorvatských trosečníků z převržené plachetnice.
Noc z pátku na sobotu byla tedy znovu velmi dramatická. Je jen štěstí, že na moři nebylo více lodí.
Rozumět předpovědi
Jednalo se o avizovaný přechod studené fronty. Projevy studené fronty mohou být velmi bouřlivé, proto je dobré v podobných případech udělat pro bezpečnost lodě i posádky maximum a uchýlit se na místa, která jsou velmi dobře krytá. A nezapomínejte na změny směru větru při přechodu fronty.