Vyhledat

Další stovky kontejnerů v severním Pacifiku
Daniel Vodička

Další stovky kontejnerů v severním Pacifiku

260 kontejnerů spadlo z paluby kontejnerové lodi Maersk Eindhoven v severním Pacifiku. Je to další z řady velkých nehod této zimy na trase mezi Asií a Spojenými státy.

Tuto zimní sezónu je to jen na severu Pacifiku 3000 kontejnerů ztracených z palub kontejnerových lodí. To je více než dvojnásobek ročního průměru od roku 2008, který je 1382 utopených kontejnerů.

K nehodě došlo 17. února. Loď byla na cestě z čínského přístavu Xiamen do Los Angeles. Na Maersk Eindhoven došlo v bouři k poruše motoru. Neovladatelná loď se rozhoupala na vlnách a 260 kontejnerů nekontrolovaný pohyb nevydrželo. Když se podařilo motor opravit, nákladní loď se otočila a zamířila zpět do Asie.

V posledních měsících je to již několikátá velká nehoda. Z paluby One Aquila na začátku listopadu spadlo 100 kontejnerů, One Apus na začátku prosince přišla o téměř 2000 kontejnerů! Následovala Ever Liberal na začátku ledna s pouhými 36 kontejnery. Maersk Essen v lednu přišla o 750 kontejnerů a MSC Aries o 41 kontejner na konci ledna.

Image
Maersk Eindhoven je podobně veliká loď, jako ostatní zmíněné, má kapacitu 13 100 kontejnerů, je 366 metrů dlouhá a 48 metrů široká. Na vodu byla spuštěna v roce 2010. Před nehodou se signifikantní výška vln v oblasti plavby pohybovala kolem 8 metrů, ale jedna vlna z tisíce dosahovala až dvojnásobné výšky.

Ztráta kontejnerů není jen ztráta ekonomická. V některých ze ztracených kontejnerů byl přepravován nebezpečný náklad, který neudělá oceánům a jejich obyvatelům dobře. Některé kontejnery se navíc nepotopí, nebo se nepotopí hned, a představují tak nebezpečí pro menší lodě (rybáři, jachtaři). Oceán je sice rozlehlý a pravděpodobnost srážky vlastně zanedbatelná, ale ve chvíli, kdy do moře padají tisíce kontejnerů, tak se výrazně zvyšuje.

Titulní foto: Maersk

Na horu