Vyhledat

Český elektrický katamaran IC36
Daniel Vodička

Český elektrický katamaran IC36

České duo Jaromír Popek a Tomáš Jonáš Janda dokončují vývoj i výrobu prvního prototypu výjimečného katamaránu IC36. Jde o plavidlo, které společnost plánuje vyrábět v České republice. Katamarán právě prochází certifikací a oficiálně bude uveden na trh na jaře 2020. Objednávat lze již nyní s dodací lhůtou v 12-15 měsíců.
Konstrukci tvoří ultralehký vakuovaný kompozit z epoxidu, skelných vláken, karbonu a kevlaru s pěnovým jádrem. Většina prvků v lodi je strukturálně spojena s trupem. Celková váha 36 stop dlouhého plavidla se pohybuje od 2,2 do 2,8 tuny podle výbavy. Nízká hmotnost, design trupu pod vodoryskou a promyšlené ovládání plachet dělají z této lodě opravdový Hi-Tec produkt. Katamarán IC36 je velmi rychlý. Za vhodných podmínek dokáže plout až 1,4násobkem rychlosti větru. Výjimečnou vlastností plavidla je možnost převozu osobním automobilem s tažným zařízením do 3,5 tuny. Katamarán lze také jednoduše demontovat a poslat na libovolné místo v klasickém kontejneru. Další výhoda oproti plavidlům ve stejné kategorii a velikosti.
Inovativní jsou i použité technologie pohonu. „IC36 ve výbavě Independence jsme dali do vínku lehký elektromotor s hydrogenerátorem od firmy Oceanvolt. Loď doplňuje energii do svých baterií pomocí výkonných solárních panelů a za plavby pod plachtami ze dvou elektromotorů, resp. hydrogenerátorů. Je tedy zcela tichá a energeticky soběstačná.“ Informuje spoluzakladatel společnosti Jaromír Popek. 
Také vzhledově se IC36 výrazně odlišuje od ostatních katamaránů na trhu. „Dynamicky řezaná střecha s kolmým zasklením a posuvným zastíněním kokpitu zlepšuje aerodynamiku a dojem ze sdíleného prostoru, proslunění a charakteru plavidla. Při závodech nebo nepřízni počasí může uživatel sklopit zadní solární panely, aby nezvyšovaly odpor větru a ze stejného důvodu odkrýt i boční slídy zastřešení. Ty pak lze jednoduše připojit např. na kotvišti nebo v marině při opuštění lodě. Pro závody nebo do drsných podmínek lze střechu jednoduše odejmout a vytvořit stream lined affshore racer.“ Doplňuje designer a stavitel dvoutrupých lodí Tomáš Jonáš Janda.
Spojení moderního designu a nejnovějších technologií zaujalo největší světový časopis o vícetrupých lodích Multihulls World. Ten na začátku října spolu s odbornou porotou nominoval katamarán IC36 do ankety "Multihull of the year 2020" v kategorii do 40 stop. 
Novinka je k dispozici ve třech variantách výbavy. První verze je zaměřená na závodní jachtaře. Dostala jméno RAW. Jde o ryze sportovní speciál bez zastřešení s důrazem na co nejnižší váhu i aerodynamiku. Je vybavena závěsným motorem, karbonovým otočným stěžněm vyvinutým společně s firmou Pauger a daggerboardy. Také hlavní i přední nosník včetně čelenu jsou z uhlíkového kompozitu. Vše doplňuje sofistikovaný závodní hardware.
Druhá výbavová verze nese označení Pacer. Takto vybavený katamarán spadá do kategorie pohodlných a plně vybavených rodinných cruiserů s komfortními prvky pro rodinnou dovolenou. Je vybavena dieselovým motorem a hliníkovým stěžněm s velmi jednoduchým ovládáním. Svou komfortní výbavou je plavidlo určeno pro delší pobyty na moři. 
Vlajkovou lodí je pak IC36 ve výbavě Independence. Katamarán je v tomto případě vybaven energeticky soběstačným a tichým elektromotorem s hydrogenerátorem, kompletní sadou solárních panelů a vůbec veškerým Hi-Tec vybavením, které má loděnice k dispozici. Zákazník v této výbavě dostane ty nejnovější dostupné technologie z oblasti sportovního jachtingu a zároveň si může užívat v této kategorii očekávaný komfort. 

Technické parametry katamaránu IC36:
Overall length (LOA): 11 m 
Length at waterlline (LWL): 10,82 m 
Beam: 6,2 m 
Bridgedeck clearance: 80 cm 
Weight: 2,2 - 2,8 t
Draft: 0,85 - 2 m
Mast height: 15 m 
Mainsail: 42 m2
Jib: 18 m2
Code 0: 46  m2
Berths: 6 - 8
Water: 2 x 160 l 
Engines: 2 x Oceanvolt 6 kW 
Transport width: 2,55 m 
Designer: Tomas Jonas Janda, Vladimir Zak, Jaromir Popek
Cena od: €195.000 bez DPH

Více zde

 

Článek je komerční prezentací.

Na horu