Vyhledat

Být rychlejší na bočák
Daniel Vodička

Být rychlejší na bočák

Plavba na boční vítr může být velmi rychlá, pokud dovedete správně nastavit plachty. A rychlost je zábavná. I když nejste zrovna závodníci.

Odpadáte na bočák a musíte povolovat plachty. S povolováním geny však přichází problém. Máte-li plachtu správně nastavenou ve spodní části (poznáte podle špiónů), vrchol plachty je povolený příliš a plachta v horní části nezabírá. Nastavení zlepšíte otěžovým vozíkem, který posunete na kolejnici dopředu. Uvidíte, že horní díl plachty se zlepší a začne zabírat.

Vozík nejde posouvat do nekonečna, potíže nastanou se spodní částí plachty, která je pak příliš zavřená. Pomoci vám může jedna kladka navíc, kterou umístíte co nejdále na bok lodi. Vezmete rezervní otěž, uvážete ji do oka geny, protáhnete kladkou a vedete ji na vinšnu do kokpitu.

Takto jste schopni dosáhnout lepšího tvaru plachty v celé výšce jejího profilu, což má dobrý vliv na rychlost jachty.

Umístění kladky na boku jachty má své limity. Musí být za co ji uchytit. Na starších lodích je to snazší, na hliníkové děrované bortlajsně bylo možné snadno najít správné místo. Na moderních lodích s laminátovou nebo dřevěnou borlajsnou je třeba mít na palubě oka, která uchycení kladky umožní. Další možností je středový vazák, ten ale bývá příliš vzadu.

U hlavní plachty nejprve pracujeme s otěžovým vozíkem, který vypouštíme do závětří. Díky tomu není třeba tolik povolovat otěž plachty. S povolenou otěží hlavní plachty se začíná zvedat ráhno a to způsobuje přetočení plachty v horní části (přílišný twist).

Potřebujeme-li hlavní plachtu povolit více na otěži, musíme použít kiking. Dotažením kikingu zmenšíme twist. Při správném nastavení hlavní plachty by měla být horní spíra rovnoběžná s ráhnem.

Nakonec mírně povolíme outhaul hlavní plachty a tak docílíme hlubšího profilu ve spodní části plachty, který plachtě dodá výkon.

 

 

 

Na horu