Vyhledat

Beneteau First 44
Richard Kocman

Beneteau First 44

Oblíbená řada cruiser racerů First loděnice Beneteau dlouhá léta stagnovala. Pak přišla elegantní třiapadesátka, následovaná revolční šestatřicítkou od Sama Manuarda. A v rychlém sledu čtyřiačtyřicítka. Autorem nového trupu je Robert Biscontini. Vytvořil jezdivou jachtu, která se správnými plachtami rychle pluje i na skelně hladké hladině na pohled bez větru.

Desetitunová jachta je optimalizovaná pro plavbu ve slabém větru. Slabý vítr do 3 Beaufortů převažuje jak ve Středomoří, tak i na Baltu. Navíc majitelé jachet raději vyplouvají za slabého větru, než ve větru nad 30 uzlů. Na jachtě navržené do těchto podmínek můžete plout na plachty, zatímco ostatní motorují.

Výkon ve slabém větru přitom není na úkor plavby za větrného počasí. V takových podmínkách se kladně projevuje trup s velkou tvarovou stabilitou. Na výběr je navíc několik druhů kýlu.

Trup jachty je sice široký, ale nad vodoryskou se rychle zužuje a na hladině již je mnohem užší. Ve slabém větru tak má menší odpor. Negativem užší a hlubší podponorové části trupu je pomalejší přechod do skluzu.

Vodní balast

Foto Gilles Martin-Raget

Foto Gilles Martin-Raget

K dispozici je běžná takeláž, nebo Performance verze s karbonovým stěžněm.
Ze závodních jachet čtyřiačtyřicítka převzala dvě nádrže na vodní balast, na každém boku jednu o objemu 300 l. Tato hmotnost odpovídá 3 – 4 osobám na boku (podle stáří a blahobytu). Napouštění balastu probíhá ovladačem od kormidla, napouštění zabere 3 – 4 min.

Kokpit je na zádi moderně otevřený, u kormidelních stanovišť jsou výklopné stupínky pro pohodlnější vedení lodě v náklonu. Prostor na přístrojovém pultu před kormidly je dostatečný na mapový plotter, navigační displej, ovládání kotvy, motoru, příďového propeleru.

Ve větru pod 10 uzlů rychlost jachty snadno atakuje 7,5 uzlu. Kormidelník od kormidla dobře vidí na plachty i před příď. Kormidlo je v ruce lehké, ale nepostrádá zpětnou vazbu, která pomáhá přesnému vedení jachty.

Různá takeláž

Foto Nicolas Claris

Foto Nicolas Claris

Pata stěžně
Jachta může být vybavena několika verzemi kýlu a stěžně. Na turistické verzi je 1 metr dlouhý čelen, ve kterém je integrováno kotevní kování. Na konci čelenu je místo na uchycení genakerů, v polovině je úchyt na Code 0. Čelen Performance verze je ještě o půl metru delší. Volitelý karbonový stěžeň je o 1,8 m delší než standardní. Proti větru to znamená 15 m2 plachet navíc, po větru cca 10% navýšení plochy Code 0 a genakerů.

Všechna lana jsou vedena na záď ke kormidlům pod palubou. Ukrytý je i rolfok na přední plachtu. Otěž hlavní plachty je typu german mainsheet. V kokpitu není kolejnice s otěžovým vozíkem, otěž je uchycena ve středu.

Verze Performance přidává dvě vinšny navíc u hlavní lukny s baterií stopperů a delší 1,5m karbonový čelen. Má dále menší nádrže a lithiové servisní baterie, aby se minimalizovala hmotnost.

Pod sedačkami v kokpitu jsou nevelké úložné prostory, pod podlahou kokpitu je skříňka na plyn. Záchranný ostrůvek je pod přední částí kokpitu.

Sklad na plachty na přídi není velký, ale nabízí místo pro ty, které se zrovna nepoužívají, jako Code 0, genaker, nebo bouřková kosatka. Na zádi je elektricky sklopná koupací plošina ukrývající pod kokpitem garáž na člun.

Podpalubí

Foto Nicolas Claris

Foto Nicolas Claris

Kuchyně a salón
Designér Lorenzo Argento zachoval podobnou koncepci jako u Beneteau First 53. Drobnou změnou je rozšíření jídelního koutu, aby zde mohlo povečeřet šest osob. Zlepšily se úložné prostory pod sedačkami.

Salon je velký a světlý, zabírá celou šíři trupu. Kromě jídelního koutu na levoboku je zde 1,9 m dlouhá sedačka na pravoboku, jejíž zadní část je sedadlem navigačního stolku otočenému proti směru plavby.

Klasická kuchyně ve tvaru písmene L je prostorná a světlá. Velká lednička je otvíratelná zboku i shora. Přední majitelská kajuta má vlastní koupelnu, ale ne příliš mnoho úložného prostoru. Dvě shodné kajuty na zádi jsou rozměrné a přiměřeně světlé, ale pouze s dvojicí malých otvorů pro větrání.

Jde o elegantní jachtu, která nabízí kombinaci pohodlného pobytu na palubě i v podpalubí, spolu s vysokým rychlostním potenciálem.

Parametry
Image
Vnitřní uspořádání

Délka 14,15/14,65 m

Délka trupu        13,17 m

Délka na vodorysce        12,82 m

Šířka      4,25 m

Ponor 2,15/2,60 m

Balast    3300 / 3000 kg

Výtlak   10 660 kg

Nádrž na naftu 200 l

Nádrž na vodu  370 l

Výkon motoru  57 HP

Plocha plachet Standard              106 m2

Plocha plachet Performance 121 m2

Code 0  105 m2

Asymetrický spinaker    207 m2

Design  Biscontini Yacht Design, Lorenzo Argento

Cena od 335 000 EUR bez DPH

Více zde

Na horu