Vyhledat

400 mil za první den!!!
Daniel Vodička

400 mil za první den!!!

Dvacet hodin má za sebou 29 jachtařů, kteří se vydali na cestu kolem světa. Dvacet hodin za sebou a nejméně 75 dnů před sebou. Sólový závod kolem planety včera začal ve velkém stylu a sóloví jachtaři mají za sebou první noc.

Podmínky v obávaném Biskaji jsou vynikající. Vítr od severu znamená let na bočák k Finisterre. Vypadá to, že španělský mys budou mít nejrychlejší za sebou po pouhých 24 hodinách plavby! Na čele letí po vlnách lodě poslední generace vybavené foily. Na první místo se propracoval Alex Thomson. Jeho loď Hugo Boss je nejradikálnější ze všech startujících.

A zdá se, že i nejrychlejší.

Bez foilů až pátý

Foto Vincent Curutchet / DPPI

Foto Vincent Curutchet / DPPI

Výborně odstartoval Vincent Riou, před kterého šel Seb Josse na lodi nové generace.

Jsme ale teprve na začátku závodu. Podmínky zvýhodňují lodě s foily. První z lodí starší generace je na pátém místě PRB Vincenta Riou. Ztrácí 16 mil na Hugo Boss a momentálně skoro 3 uzle rychlosti.
Startovní pole je rozděleno na 3 skupiny. Vedoucí skupina je Thomson, Dick, Le Cléac´h (malý náskok na ostatní), Lagraviere, Riou, Beyou, Josse, Meilhat, Elies, De Lamotte, Ruyant, Le Cam, De Broc a Burton. 

Druhá skupina De Pavant, Amedeo, Le Diraison, Shiraishi, Boisssieres, Colman. 

Poslední skupina ztrácí už 90 mil. Na čele je Maďar Fa, dále veterán závodu Wilson, Attanasio, Roura, Heerema, OĆoineen, Bellion, Destremau a poslední je Didac Costa, který se po několika hodinách musel vrátit do Les Sables kvůli technickým problémům. Na lodi se porouchala pumpa na vodní balast. V první chvíli to vypadalo na průnik vody do podpalubí. V přístavu se ukázalo, kde je problém a že je mnohem menší, než to v první chvíli vypadalo. Bohužel se se slanou vodou moc nekamarádí elektrika a elektronika, které odešly. Oprava už je ale v běhu a Didac jistě znovu odstartuje. 

Zastávka v přístavu nemožná

Jen malá poznámka. Při závodě je zakázána jakákoli zastávka v přístavu s jedinou výjimkou. Je možný návrat do místa startu a opětovný start. Platí to ale jen pro první týden po startu. Pokud to nestihnete, je konec.

Jak se pojede dále?

Zdroj SailGrib

Zdroj SailGrib

Routing podle meteo modelu GFS, poláry IMOCA 2012

A nyní se ještě podíváme, jak se pojede dále. Vycházeli jsme z výpočtů aplikace SailGrib. První obrázek s modrým routingem je vypočten na základě meteo modelu GFS a polárů lodě IMOCA z roku 2012. Startovní pole by mělo pokračovat ke středu výše, severně od Madeiry odhalzuje, Kanáry mine ze západu a před Kapverdskými ostrovy bude za necelých 5 dnů.
Tento routing jsme zopakovali i na modelu ww3 a ještě jednou s odlišným nastavením. Trasa se však víceméně shoduje.
Na závěr jsme provedli ještě jeden výpočet, při kterém jsme zadali zvýšení rychlosti oprati dostupným polárům o 20°. To by mělo vyhovovat novým lodím s foily. Jede se na zadobok, takže by to tak mohlo vycházet. To je na druhém obrázku modrá čára. Tento routing doporučuje více využít zesílení větru za Finisterre a dále proplouvá akcelerační zónou mezi Kanáry. Je rychlejší o 15 hodin.

Na horu