Kritická situace v přístavu
Daniel Vodička

Kritická situace v přístavu

Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?

Na vině je nedostatečně dotažený mooring. Někdy se stává, že posádka se bojí chodit přes pasarelu, proto kapitán nechá loď vyvázanou blíže molu. V takovém případě je dobré, večer před spaním se od mola odtáhnout na mooringu na bezpečnou vzdálenost a ráno se znovu přitáhnout.

Pokud jste to neudělali a v noci došlo k situaci zmíněné v úvodu, postup bude následující.

1 – nastartujeme motor

2 – zkontrolujeme, jestli není pod zádí v blízkosti propeleru mooringové lano

3 – povolíme závětrné záďové vyvazovací lano

4 – kormidlo stočíme proti větru a zařadíme přední chod (na jachtě s dvojicí kormidelních listů není třeba stáčet kormidlo, nepomůže to)

5 – jachtě bude nějakou dobu trvat, než se od mola odlepí, ale je třeba vytrvat a plynule přidávat plyn

6 – jakmile se loď dostane zádí od mola a srovná se ve směru kolmo k molu, je čas na dotažení mooringu, který by měl být povolený

7 – nakonec dotáhneme zadní závětrné vyvazovací lano a situace by měla být vyřešena

Dávejte jen pozor na jednu věc. Pokud nepovolíte závětrné vyvazovací lano, výše zmíněné se vám nepovede.

Další rady najdete v knize Přístavní manévry.

 

Na horu