Z Amerického poháru na nákladní lodě
Daniel Vodička

Z Amerického poháru na nákladní lodě

Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.

Společnost BAR Technologies je jachtařům známá z Amerického poháru, kde se podílela na vývoji závodních jachet pro britský tým. Dnes využívá poznatků ze závodního jachtingu v zefektivňování námořní dopravy.

Prvním angažmá společnosti byla instalace systému pevných plachet na lodi Pyxis Ocean. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva na plavbě z Evropy do USA a zpět o 1,5 tuny na den na jedno křídlo. 4 křídla znamenají úsporu 6 tun paliva denně.

Nyní se BAR Technologies znovu spojuje s námořními architekty Deltamarin, aby se pustila do dalších inovací. Tentokrát by se jednalo o optimalizaci tvaru trupu nové nákladní „plachetnice“ pod čarou ponoru. Nové plavidlo nazvané Aframax/LRII by mělo být schopné zredukovat díky tvaru trupu svoji spotřebu o dalších 15 %. Designéři nové lodě počítají, že nový tvar trupu a čtveřice křídel denně sníží spotřebu až o 10 tun paliva.

Spotřeba Aframax

(Martin Rohovský)

Speciálně pro Aframaxy staví Wärtsilä motory X62. Nejsou moc velké, mají vrtání 620 mm, 4 – 8 válců a čtyři varianty “vyladění”.

Výkon je od 6360 kW do 21 280 kW.

Budeme počítat s lodí o výtlaku 80 000 t. Je to spodní hranice Aframax, takže bych vzal standardně laděný čtyřválec s výkonem 10 640 kW.

Spotřeba je cca. 165g/kWh, tedy 10 640 x 0,165kg = 1,76t/h a 42,24 t/den.

Ekologie v lodní dopravě

Jak je vidět na tomto konkrétním příkladu, ekologie proniká i do lodní dopravy. Navzdory řečím o škodách, které nákladní lodě způsobují. Ano, emise v námořní dopravě jsou problém, ale na druhou stranu je třeba brát v úvahu množství nákladu, které lodě převezou. Modernizace lodí probíhá, ale vzhledem k cenám a životnosti je obnova flotil časově mnohem náročnější, než obnova vozového parku.

 

 

 

Na horu