Těžké chvíle
Daniel Vodička

Těžké chvíle

Do cíle Vendée Globe zbývá 9 dnů a vedoucí Armel Le Cléac´h má před sebou těžké chvíle. Černější scénář téměř nemohl nastat.
U mysu Horn měl Armel náskok na druhého Alexe Thomsona 800 mil a zdálo se být rozhodnuto. Počasí se rozhodlo jinak a od nejjižnějšího cípu Ameriky hází Armelovi klacky pod nohy. Dnes ztrácí Alex Thomson jen 70 mil. To ale není to nejhlavnější. 

Špatná předpověď pro Armela
Alex Thomson byl neuvěřitelně rychlý při po startu závodu. Jakmile jel na foilech, získával na Armela nejméně jednu míli každou hodinu. Na foilech je Alexova Hugo Boss rychlejší. Na jihu Atlantiku se však po srážce s neidentifikovaným předmětem zlomil na Hugo Boss foil na pravoboku. Alex tedy potřebuje co nejvíce větru z pravoboku, aby mohl použít svůj levý foil.
V samém závěru Vendée se často jede na větru z levoboku. Tentokrát ale vše vypadá jinak. Až do cíle by se mělo jet na vítr z pravoboku.
Níže západně od Kanárských ostrovů dělá v počasí na severním Atlantiku bordel. Pasát je slabý až žádný. Pro loď na čele špatný scénář. Kdo pluje první, ukazuje, kudy to jde a kudy ne. Druhý má možnost se místům bez větru vyhnout. A na Armela čeká cestou na sever dokonalé minové pole. Vítr, bezvětří, vítr bezvětří… A v tomto má hledat cestu. 

Psychika
Máte na svém kontě dvě druhá místa z Vendée Globe. Vedete 2/3 závodu. Vše se zdá jasné.
Blížíte se k cíli a náskok se rozplývá. Vše je proti vám. Podmínky, které vyžadují náročná rozhodnutí. Kdy je snadné udělat chybu… Chce to odvážná rozhodnutí. Ale hlava je zaplevelená tím, jak se váš náskok vypařil. V takové situaci je těžké být odvážný.

Výhoda pro Alexe, Armel se nevzdá
Alex Thomson má nyní, zdá se, v ruce lepší karty. Ale možná je to jen zdání. Nevíme, co na lodi funguje, co nikoli. S čím se pere. Psychicky však na tom musí být lépe než Armel.
Armel na druhou stranu nepůsobí jako pošuk, který by se nechal pobláznit. Zatím vždy se rozhodoval s chladnou hlavou. Nedá se tedy předpokládat, že by se dopustil nějakých zásadních chyb, že by hodil flintu do žita. Navíc je první venku z tišin. A to se počítá. Znovu získá zpět část svého náskoku.

Alex v tišinách

Armel s Alexem již propluli tišiny dvakrát. Alex pokaždé získal. Velmi mnoho. Štěstí? Lepší přečtení meteorologických informací? Nebo mu pomáhá něco, co ostatní nemají?
Otázka, na kterou neznáme odpověď. Známá bude nejspíše až po projetí vedoucí dvojice cílem

Dramatické dny

Až do cíle nás tedy čeká drama. Kdybych si měl dnes vsadit, nevěděl bych na koho. Přitom jsem dlouho věřil Armelovi.
Pro třetí místo si v poklidu jede Jeremie Beyou. Na čtyřku se dostal Jean Pierre Dick, kterému se podařilo ujet dvojici Yannn Elies a Jean Le Cam.
Sedmý jede Louis Burton a za ním obeplouvá popáté mys Horn maďarský veterán Nandor Fa: „Mys budu obeplouvat v noci. Uvidím světlo majáku, nic víc. Je to škoda, chtěl jsem se s mysem rozloučit za světla. Je to moje pátá plavba kolem něj a pravděpodobně poslední. Občas se mi nedostává sil, jsem bez energie. Na lodi je plno práce a já už nejsem nejmladší…“

Jean Le Cam se nešidí

„Včera jsem měl na dohled Yanna Elies, dnes zaostávám 12 mil. V hřeben u vysokého tlaku to není snadné, je nutné dělat mnoho manévrů a to znamená mnoho stěhování věcí v podpalubí (stacking – vyvažování vším, co loď veze). Co se týče jídla, je třeba mít s sebou to, co máte rádi. Je lepší mít těžší zásoby jídla a překládat je při každém obratu, než jíst freeze dried svinstvo a ušetřit 30 kg. Já jsem například před startem málem zapomněl na máslo…“
Tak to je názor veterána Jeana Le Cama.

Polohu lodí najdete zde.



Na horu