Společnost Pantaenius oslavuje 125 let od svého založení
Květinový baron, požár ve stodole stojící za pojištěním jachet a gumáky k obleku - jak se firma Pantaenius stala tím, čím je dnes.
Hamburk v teplém zářijovém dni roku 1899: Mladého Johanna C. Pantaenia pravděpodobně najdete někde na nábřeží hanzovního města. Říká si Hans, je mu 33 let a vyučil se pojišťovákem. Rozvíjející se ekonomika německého císařství a role Hamburku jako centra zámořského obchodu mu nabízejí mnoho lukrativních příležitostí. A skutečně, jeho nově založená společnost těží z optimismu doby. Najímá lidi, žení se, vydělává na námořním pojištění a na klopu si připíná květinu, díky níž je znám jako „Květinový baron“.
Uhlí pohání průmyslový rozvoj tehdejší německé říše. Německo má tohoto černého zlata dostatek. Uhlí je však třeba nejen těžit, ale také přepravovat. Parníky ho dopravují do zámořských kolonií. Pro Říši je to předpoklad expanze a imperiálních ambicí, pro pojišťovnu Pantaenius je to dobrý obchod. Pro samotného pana Pantaenia však dobré časy brzy skončí. Na konci první světové války umírá. Johann C. Pantaenius umírá náhle a nečekaně ve věku 52 let. Jeho těhotná vdova co nejrychleji prodává podnik jednomu ze synovců svého zesnulého manžela, který jej o pouhý měsíc později přeprodá Hermannu Wittemu, 26letému mladíkovi, který se právě vrátil z armády.
Doba změn
Výmarská republika je pro podnikatele těžkou dobou. Díky tomu, že se Witte stane hlavním pojistitelem Stinnesoay rejdařství, však jeho malý podnik těžké časy přežije. Nicméně v roce 1927 Witte končí a narychlo prodává firmu sedmadvacetiletému Franzi Köllnovi. Kölln rozšiřuje portfolio společnosti o pojištění majetku a životní pojištění.
Mladý podnikatel tehdy ještě netuší, že bude stát v čele společnosti více než 40 let. A jak se svět a jeho rodné město brzy změní...
Od července 1943 čelí Hamburk mohutným vlnám náletů. „Operace Gomora“, která město z velké části promění v trosky, je odpovědí Spojenců za vyvolání světové války. Kölln je v té době na východě, když byl povolán na východní frontu. Po válce je Hamburk považován za jedno z nejvíce poškozených měst na světě. Franz Kölln se v roce 1949 vrací z ruského zajetí a znovu se ujímá vedení své malé firmy. Daří se mu překvapivě dobře: Hospodářský rozmach, který podporují Američané částkou přes 3,3 miliardy dolarů, je třeba pojistit a to zajišťuje dobré zisky.
Na scéně Erich Baum
Jen o pár kilometrů níže po Labi žije další rodina, která přežila válku: Erich Baum bydlí na palubě své lodě „ALIBI“ se dvěma syny Haraldem a Hansem-Peterem. Člun dlouhý 7,80 m kotví v přístavu Teufelsbrück. Hans-Peter a Harald vyrůstají na vodě a ve vodě! Mokré hřiště bratrů je docela nebezpečné. V Labi leží vraky, na břeh jsou vyplavovány miny. Letecké bomby a nevybuchlá munice činí bagrování, rybolov a dokonce i plavbu velmi riskantní. Harald Baum se vyučí lodním úředníkem. Na transatlantické plavbě na parníku FRIEDENAU hamburské rejdařské společnosti Bugsier se stane námořníkem a doma brázdí břehy a ostrovy Labe na bárce „COURTAGE“.
Druhá světová válka těžce zasáhla nejen Hamburk, ale i Londýn. Rekonstrukce tam rychle postupuje. Kdybychom se tehdy podívali na Tower Bridge, všimli bychom si zářivě červeného MG TA vyrobeného v roce 1946, a blonďatého muže za volantem. Harald Baum tráví v rušném kosmopolitním městě swingující šedesátá léta. Po návratu do Hamburku začíná v roce 1967 pracovat pro pojišťovacího makléře H. Pantaenius. Franz Kölln později označil svého zaměstnance za „mladého rebela“. Podle Köllna byznys dříve či později přijde a je třeba trpělivost. Trpělivost však není Haraldu Baumovi vlastní. V roce 1970 se stává majitelem společnosti.
Požár a pojištění jachet
Foto Pantaenius
Společnost sídlí v atraktivní lokalitě.
Nedlouho poté je ničivý požár stodoly impulzem ke vzniku moderního pojištění jachet. Při požáru je zničeno mnoho jachet, včetně některých, které vlastní Haraldovi přátelé. Katastrofa odhaluje mizerné pojistné podmínky. Přátelé jsou šokováni a žádají Haralda o lepší pojištění. Ujímá se toho a vytváří lepší pojištění.
Rodina Baumových žije v Blankenese. Ze svahu je výhled na Labe, jejich motorový člun COURTAGE kotví dole u „Bull'n“, děti jezdí na dinghy, s rodiči na Swanu. Zákazníci, kteří se stanou přáteli, jsou v „Treppenviertelu“ častými hosty.
Internacionalizace jachetní divize postupuje. Monako je po Velké Británii a Dánsku třetí pobočkou. Největší dřevěná plachetnice na světě „CREOLE“ je pojištěna u společnosti Pantaenius. Díky Monaku vstupuje Pantaenius na rostoucí trh superjachet. K dnešnímu dni společnost otevřela další pobočky v Rakousku, Španělsku, Švédsku, Polsku, Řecku a Austrálii.
RUND SKAGEN je název legendárního, nejdelšího a nejnáročnějšího offshore závodu v Německu. Poprvé se konal v roce 1932, je součástí North Sea Week a vede 510 námořních mil z Helgolandu přes Severní moře kolem Skagenu do Baltského moře do Kielu. Harald Baum jako skipper lodi „DIANA III“ vytvořil v roce 1973 rekord, který zůstal nepřekonán po celých 27 let. Na začátku 90. let 20. století chybí angažovaní sponzoři. Tradiční závod se ocitá na pokraji zrušení. Do hry vstupuje Harald Baum. Od roku 1994 se závod jmenuje PANTAENIUS RUND SKAGEN.
Byl čas na pauzu! Na několika plavbách se mladá rodina Baumových plaví přes Atlantik, do Karibiku a jižních moří a mnoho měsíců žije na palubě lodi ELAN. Undine Baumová bude na čas strávený dalekých mořích společně s rodinou vzpomínat jako na jedno z nejlepších období svého života.
Pojišťovna Pantaenius jak ji známe dnes
Foto Pantaenius
Rodina Baumových
Čas budování! Daniel Baum, který mezitím převzal vedení divize pojištění majetku, je hnací silou plánu postavit konečně pořádný dům Pantaenius. Hafencity je centrální nově budovaná čtvrť Hamburku, ještě neexistuje, nejsou tam ani silnice. Sídlo Pantaenia, navržené anglickým architektem sirem Davidem Chipperfieldem, je jednou z prvních budov, které mají vyrůst v pustině kolem přístavu Sandtor. V prvních dnech chodí kolegové do práce v holínkách. Dnes tato charakteristická cihlová budova utváří areál Großer Grasbrook a Magellanovy terasy.
Rodinný podnik vede rodina! Postupně se k firmě připojují tři děti manželů Baumových. Daniel Baum přebírá divizi nemovitostí, Martin Baum divizi jachet a Anna Baum vlastní marketingovou agenturu. Pod jejich vedením se společnost rozrůstá, otevírají se nové obzory a určuje se směr do budoucna.
A Harald Baum? Po více než 50 letech od svého nástupu do společnosti Pantaenius se konečně řídí radou svého mentora z doby minulé Franz Köllna a zvolňuje. Nově nabytý čas investuje dobře. Například do jachtařské a podnikatelské výchovy svých osmi vnoučat. Koneckonců i oni by jednou měli dostat příležitost utvářet budoucnost rodinného podniku.