O pojištění jachet, postupech i náhradě škod
Daniel Vodička

O pojištění jachet, postupech i náhradě škod

S Michalem Korneszczukem, zástupcem společnosti Pantaenius o pojištění jachet, o zajímavostech, o ztroskotání Altega i o tom, jak jsou pojištěné závodní jachty.

 

 

Michale, pojištění jachet se v poslední době u nás dostalo na přetřes především proto, že ztroskotala (a nebyla zachráněna) jachta Altego, na které Jiří Denk obeplouval svět. Chci si s tebou povídat o pojištění lodí a k Altegu se určitě vrátíme. Na začátek bych ale raději začal něčím odlehčeným, abychom čtenáře navnadili. Řekni mi, prosím, jaký pojistný případ, který si řešil, byl nejkurióznější?

Foto Pantaenius

Foto Pantaenius

Pojišťovací práce je někdy plná překvapení.
Naše práce je plná překvapení. Nehody, zvláště závažné, mají jen zřídka jednu jedinou příčinu. Nejčastěji jde o kombinaci několika faktorů. Proto je to nečekané, překvapivé. Ale když dojde na ty nejbizarnější… První co mě napadne, je loňské potopení plachetnice kosatkami. Útoky kosatek u Španělska a Maroka už nejsou novinkou. Nejčastěji končí poškozením listu kormidla. Ale v tomto případě byly kosatky tak agresivní, že poškodily trup jachty v oblasti kormidla. Navzdory záchranné akci se jachtu nepodařilo zachránit.

Ve společnosti Pantaenius, která je významným hráčem v pojištění jachet, máš od loňského roku na starosti také Českou republiku. Vysvětli prosím, jak Pantaenius funguje, co si pod tím máme představit, v čem je její síla?

Foto Pantaenius

Foto Pantaenius

Michal Korneszczuk (nejvýše)
Pantaenius je pojišťovací zprostředkovatel německého původu. Co to znamená pro naše zákazníky? Vždy stojíme na straně klienta. Zároveň spolupracujeme s největšími pojišťovnami v Německu i jinde, což zajišťuje nadprůměrné vyplácení náhrad. Na druhou stranu jsme specialisté na trh jachet. Sami jsme jachtaři a nadšenci do plachetnic a motorových člunů. Jsme autory našich pojistných podmínek, což znamená, že jsme schopni naši nabídku přizpůsobit potřebám uživatelů jachet lépe než standardní pojistitelé. A co je podle mě nejdůležitější, zaměřujeme se pouze na jachty a jachtaře. Proto známe toto prostředí jako nikdo jiný.

Co běžné pojištění jachty kryje? Pokud bychom to přirovnali k pojištění automobilu, o kterém asi většina čtenářů něco ví, máme povinné ručení a havarijní pojištění. Jachta Altego měla povinné ručení, neměla havarijní pojištění. Podle zpráv na FB to vypadá, že odstranění vraku může být ještě hodně drahé. Povinné ručení takové škody nekryje?

Foto Pantaenius

Foto Pantaenius

Ke škodám může dojít i v maríně na souši.
Existuje mnoho podobností s automobilovými produkty, ale existují také rozdíly. Trh povinného ručení aut je silně regulován zákonem. Toto v jachtách nemáme, takže každý produkt může být jiný. Na druhou stranu produkty pro jachty nejsou založeny pouze na občanském právu, ale někdy vstupují na „území“ námořního práva. Vraťme se k případu Altego. Pojištění odpovědnosti ve většině případů nekryje náklady na odstranění vraku, většinou je to hrazeno z havarijního pojištění. Výjimkou jsou situace, kdy takové odstranění nařídí úřady. Vrak ohrožuje lodní dopravu, znečišťuje životní prostředí atd.

Výše pojištění se může lišit podle oblastí. Má to svoji logiku, jsou oblasti, kde je riziko vyšší, kde mohou být i jakékoli záchranné práce náročnější. Kdybys měl například srovnat přibližné výše pojistného pro Středomoří, Atlantik, oblíbené Karibské moře, a nakonec třeba oblast Pacifiku?

Výše pojištění samozřejmě závisí na parametrech jachty. Obecně ale platí, že pobřežní vody Evropy včetně Středozemního moře jsou zhruba dvakrát levnější než Karibské moře. Pacifik by mohl být i pětkrát dražší než Evropa. Ale jak jsem řekl, hodně záleží na jachtě, jejím stavu a výbavě. Každá taková expedice vyžaduje před odjezdem komunikaci mezi námi a klientem.

Když dojde ke ztroskotání a jachta je pojištěná, jaký je pro pojišťovnu správný postup. Má majitel jachty co nejrychleji řešit vysvobození jachty a může si být jistý s tím, že pojišťovna škody uhradí, nebo nejprve kontaktovat pojišťovnu a spolehnout se na její kontakty v oblasti?

Foto Pantaenius

Foto Pantaenius

Nejčastěji jde o větší, či menší škrábance.
Našim klientům vždy říkáme – ať se děje cokoli, zavolejte nám co nejdříve. Máme tisíce kontaktů po celém světě – vždy můžeme pomoci. Samozřejmě se může stát, že klient navrhne řešení, které je z našeho pohledu přijatelné. Nejčastěji však v podobných případech hledáme osvědčený místní kontakt, který za nás může zorganizovat pomoc. Může se také stát, že pomoc nepřinese pozitivní výsledek. V takovém případě nám nezbývá nic jiného, ​​než zaplatit náhradu za ztracenou jachtu a zorganizovat odvoz a likvidaci vraku.

Ještě se pojďme podívat na některé zajímavé jachty, které jsou u vás pojištěny. Pojišťujete například závodní jachty IMOCA, nebo trimarany Ultim? Má jejich pojištění nějaká specifika, nějaké zvláštnosti? Tyto závodní speciály nejsou levné, ale asi nejde o nejdražší jachty pojištěné u vaší společnosti. Jaká je cena nejdražší u vás pojištěné jachty?

Ano, pojišťujeme širokou škálu jachet, od optimistů až po megajachty, jejichž ceny dosahují desítek a stovek milionů eur. Pojišťujeme také závodní jachty. U extrémních lodí jako IMOCA a ULTIM je pojištění šité na míru. Je známo, že zde často dochází k vysokým škodám, proto jsou na to týmy připraveny. Úplná ztráta lodě je pro ně kritická, protože ohrožuje celý projekt. Nezapomínejme, že profesionální závodní týmy regat jsou vlastně podnikáním a pojištění je jistotou tohoto podnikání.

 

 

 

Na horu