Padne 900 mil za 24 hodin?
4. listopadu startuje sólový transatlantický závod Route du Rhum. V kategorii Ultim poletí nejrychlejší trimarany na světě. A mohou to být rychlosti nikdy nevídané.
Trimarany vybavené turbem v podobě foilů prodělávají v poslední době překotný vývoj. Tyto jachty jsou schopné létat na foilech přes oceány a atakovat hranici 50 uzlů. To se zdálo před 10 lety nemožné.
V kategorii největších a nejrychlejších lodí Ultim by se na start mělo postavit 6 trimaranů. Tři z nich jsou nejmodernější trimarany poslední generace vybavené foily, mající za sebou již modifikace, které rychlý vývoj ve světě foilů vyžaduje. Tato trojice Macif, Banque Populaire a Maxi Edmond de Rothshild bude hlavním favoritrm závodu přes Atlantik.
Kromě toho, že by mohl padnout rekord závodu (trasu z St. Malo na ostrov Guadaloupe v Karibiku zvládl za 7 dnů a 15 hodin Loick Peyron v posledním ročníku), by se mohl otřást v základech i rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin. Tento sólový rekord drží Francois Gabart na trimaranu Macif. Při své rekordní plavbě kolem světa zvládl překonat hranici 850 mil. V Jižním oceánu měl ideální podmínky, ale tentokrát má rychlejší loď (stejný trimaran, který prošel modernizací). Proti rekordu budou stát méně stabilní meteorologické podmínky. V Jižním oceánu Gabart letěl spolu s postupující níží, na Atlantiku se bude přejíždět ze systému do systému. Pro rekord by přicházela do úvahy oblast od Bretaně na jihozápad, pokud by vanul severozápadní až severní vítr. Připomínám, že absolutní rekord v této disciplíně je 908 mil a drží ho trimaran Banque Populaire V z roku 2009 (dost starý rekord v dnešní revoluční době).
V ideálních podmínkách jsou nové trimarany neskutečně rychlé. Francois Gabart na Macifu plul nocí před přicházející bouřkou rychlostí 40 – 47 uzlů. Na palubě měl James Spithilla (kormidelník Oracle v Americkém poháru). I když má Jimmy za sebou mnohé, 47 uzlů s autopilotem za kormidlem letěl poprvé.
Macif za poslední rok prodělal velkou omlazovací kůru. Vylepšeny byly foily, trimaran létá rychleji, stabilněji a výše. Došlo k zásahům do hydrauliky, ale také byla snížena nástavba a zlepšeny aerodynamické vlastnosti trimaranu.
Podobnými úpravami prošly i další dva trimarany nové generace. Trojici nejrychlejších trimaranů v závodě doplní Sodebo (proti zmíněné trojici zastaralá jachta) a IDEC Sport. IDEC je také jachtou minulosti. Jde o trimaran, který byl okolo světa nejrychlejší již v roce 2010. Po úpravách svůj triumf zopakoval loni a je nyní držitelem Jules Verne Trophy. Byly na něm také instalovány foily, ale technologicky jde o zastaralou jachtu (ale spolehlivou). Popluje však na ní mág sólového jachtingu Francis Joyon. Jeho fyzická kondice je neuvěřitelná. Tyto 30 metrů dlouhé trimarany jsou extrémně fyzicky náročné a zvládne je sólo jen několik jachtařů na světě. Mezi nimi je i Joyon, kterému táhne na 63 let. To je neuvěřitelná výdrž. Důkaz, že vrcholový jachting se dá dělat hodně dlouho.