Komplikace ukradly náskok na rekord
Jan Koukal

Komplikace ukradly náskok na rekord

Rekordní čas k rovníku neznamená, že je Jules Verne Trophy v kapse. 20 000 mil mají stále trimarany IDEC Sport a Spindrift 2 před sebou. A na cestě kolem planety je třeba mít na své straně štěstí. Pořádkou porci štěstí, aby vydržela na 25 000 mil.
Plavba od startu na rovník byla extrémně rychlá. Pod rovníkem jsou ale na programu překážky. Mezi 10 a 20° jižní šířky čekala na oba trimarany první z nich. Slabý vítr, slabší ve skutečnosti, než na mapách. Pro posádky rekordních jachet to znamená mnohonásobně větší dřinu. Zatímco ve stabilním větru jsou na palubě IDEC Sport jen dva lidé, slabý vánek a jeho změny vyžadují na palubě celou posádku. Dřina byla na programu v neděli. Zpestřením byly narozeniny Bernarda Stamma. 52 let. Přál si jako dárek vítr o rychlosti 15 uzlů ze správného směru. Jeho přání bylo splněno.
IDEC Sport znovu nabral rychlost.
Náskok na rekord ale v bezvětří ztratil.
Spindrift 2 je na tom o něco lépe. Také ztratil velkou část svého náskoku na rekord, ale stále je vpředu. Je více na jihu, tedy blíže středu níže, která přichází od západu. To je výhoda, Spindrift 2 se spíše ve frontě udrží déle. To zase znamená navýšení náskoku.
Jak to bude vypadat s časem k mysu Dobré naděje, to bude záviset na níži, do které oba trimarany vplouvají. Jak daleko je doveze, to se uvidí. Oba už ale budou na jihu, tedy v cestě dalších níží v Jižním oceánu. Zde se naskakuje na vlak, který letí kolem dna naší planety. Oba trimarany ho mají kousek a jde jen o to, který z vagónů tohoto vlaku cyklón chytí.
Technický stav
Co se týče technického stavu, měly by být oba trimarany v pořádku. Oba týmy využily slabý vítr ke kompletní kontrole technického stavu svých lodí. Kontrolovalo se vše od vrcholu stěžně, až po rozebrané kormidelní zařízení.
Menší stěžeň
Ve slabém větru byla škoda, že IDEC Sport neměl k dispozici svůj původní delší stěžeň. Tým má k dispozici dva. Francis Joyon se rozhodl pro kratší. Důvodem bylo očekávané bouřlivé počasí v Jižním oceánu. Než mít dlouhý a těžký stěžeň se stále zarefovanou plachtou, raději sáhl po kratším a ušetřil hmotnost. Ve slabém větru ale výkon chybí.

 

Polohu lodí najdete zde a zde.

Na horu