43 uzlů!!! Podpis: Bernard Stamm
Jan Koukal

43 uzlů!!! Podpis: Bernard Stamm

Dva trimarany letí Jižním oceánem na východ. Spindrift 2 je vpředu, IDEC Sport ztrácí půl dne. Při současných rychlostech. Za posledních 24 hodin udělal Spindrift 2 810 mil.
Situace na rekordním poli se však mění každým okamžikem. Dva dny zpět měly oba trimarany na rekord Banque Populaire V z roku 2012 náskok 300 mil. Dnes jsou oba za rekordními výkony. Spindrift 2 zanedbatelně a IDEC Sport o půl dne. Vše způsobil výběžek tlakové výše nad Sv. Helenou. Oba trimarany se potřebovaly dostat před studenou frontu, která přicházela od západu. Spindrift 2 vpředu a IDEC Sport s mírnou ztrátou. Bylo třeba projet rozšiřující se výběžek vysokého tlaku. IDEC Sport zvolil přímou cestu, Spindrift 2 preferoval zajížďku k západu.
IDEC Sport na pár hodin ve výši uvízl. Spindrift 2 na tom byl o něco lépe. Rozdíl se začal protahovat. Rychle protahovat.
Úklid a kontrola
Slabý vítr posádky obou rekordních trimaranů využily ke kontrole technického stavu jachet a k jejich údržbě. Bowmani byli až na vrcholcích stěžňů, na Spindriftu byl rozebrán i kormidelní mechanizmus. V Jižním oceánu nebude místo na závady.
Let ve frontě
Spindrift 2 je ve frontě, které se dokázal zachytit jako klíště, stále a ještě nějaký čas bude. Výsledkem je 810 mil za 24 hodin. IDEC Sport také naskočil, ale vlak již ujížděl a na posledním stupátku se neudržel dlouho. Fronta ho předběhla. Joyon se svými muži musí počkat na další vlak. Ten již vyjel od argentinských břehů. Aby se podařilo naskočit do správného vozu, pustil se IDEC Sport při čekání na jih. Nyní již je na 37° jižní šířky. V úmyslu je sestup na 45°.
Méně mil? Hrozí ledovce!
Kdo si chce zkrátit cestu kolem světa, pustí se na jih. Co nejdále jih. Je rozdíl, jestli obeplouváte nafukovací míč kolem jeho středu, nebo se jen rychle rozběhnete kolem ventilku. Strategie tedy velí, zamířit na jih. Má to ale své úskalí. Ještě silnější bouře, ještě rozbouřenější moře a ledovce. A to je nejhorší!
Ohromné ledové kry se v létě odlamují od Antarktidy. A plují na sever. Ty velké nejsou problém. Je možné je objevit na radaru. Vedle nich tu ale jsou i menší ledovce. Kusy ledy schopné rozpárat loď, z nichž nad hladinu vykukuje jen zlomek. Radar je nevidí, ve vlnách nemusí být zahlédnuty přes den a v noci o nich neví nikdo. Dříve byla jediným indikátorem teplota vody. Jakmile rychle padala, nebezpečí srážky rostlo. Dnes jsou k dispozici také infračervené kamery. Jejich spolehlivost ale není v podmínkách Jižního oceánu stoprocentní.
Na Stamma se chodí koukat
Na palubě IDEC Sport chtějí všichni vidět práci Bernarda Stamma za kormidlem. Shodují se, že specialista na Jižní oceán je bez konkurence. IDEC Sport v jeho rukou letí nejrychleji. Budíky ukazují 40, 41, 42 i přes 43 uzlů! Lehký trimaran se zkráceným stěžněm je v Jižním oceánu konečně ve svém živlu. Stěžeň je kratší a lehčí. A není třeba tolik refovat.
Co bude dál?
Spindrift 2 letí ve frontě k mysu Dobré naděje. Tento let ale bude mít svůj konec. Oblast vyššího tlaku vzduchu rozpadající se frontu dál nepustí. Ve slabém větru nezbyde, než počkat na další systém. A to je ten, ve kterém se za záda Spindrift 2 doveze IDEC Sport. Vypadá to, že rozdíly mezi oběma trimarany by se měly zase zkrátit.
Co se týče ztráty na rekord, v Indickém oceánu na její zkrácení mnoho místa nebude. To ale neznamená, že je všem dnům konec. Banque Populaire V měl pomalejší pasáž v Pacifiku. Tam bude šance. 

 

Polohu lodí najdete zde a zde.

Na horu