Ztroskotá rekordní plavba těsně před cílem?
Francois Gabart prolétl kolem světa v rekordním tempu a blíží se do cíle. Zastaví ho před cílovou čarou bezvětří?
Včera skončila tipovací část soutěže Lodních novin. V soutěži jde o to, kolik dnů bude Gabartovi trvat plavba kolem světa. Dnes mu zbývá 2300 mil do cíle. Celkově to sice bude více než 2500 mil, ale to je stále vzdálenost, kterou dokáže zvládnout za 4 dny. To by v cíli znamenalo čas kolem 42 dnů.
Jenomže každý sen jednou skončí. Gabart měl během své plavby neuvěřitelné štěstí na počasí. Všechny krizové tranzitní oblasti projel jako nůž máslem. Jižní Atlantik na cestě k mysu Dobré naděje znamenal pro Gabarta vzdálenost cca 3700 mil. Držitel rekordu Coville uplul od stejného počátečního bodu k zeměpisné délce mysu Dobré naděje o cca 600 mil více. Zatímco den plavby po překročení rovníku Gabart za rekordem Covilla pár hodin zaostával, u mysu Dobré naděje již měl náskok téměř 2,5 dne.
V Indickém oceánu sice Gabart den náskoku ztratil, ale v Pacifiku ho zase získal. Za Hornem přišel znovu kritický jižní Atlantik. Ještě jednou vyšlo počasí Gabartovi vstříc. Jeho cesta od Hornu k rovníku byla nejrychlejší v historii mořeplavby. Vzdálenost, na kterou Coville potřeboval 10 dnů, zvládl Gabart o 3 dny rychleji.
Potom bez zdržení projel rovníkové tišiny a nyní mu zbývají 4 dny do cíle. Tedy pokud by se mu nakonec nepostavilo do cesty bezvětří. V pátek a pak v sobotu převládne nad cestou do cíle bezvětří. Podívejte se na vložený grib file.
Pokusili jsme se odhadnout dojezd do cíle pomocí navigační aplikace SailGrib. Problém bohužel je, že nemáme polární diagram Ultime trimaranu. Nejen trimaranu Macif, ale žádného. Proto jsme zvolili metodu odhadem.
Na print screenu vidíte dva routingy. V obou případech jsme použili polární diagram IMOCA VG2016.
Zelený routing je rychlejší. Zvýšili jsme rychlost plavby ve všech režimech na 200 % IMOCA VG2016. Dojezd do cíle ukazuje 16.12. ve 21 hodin.
Při výpočtu modrého routingu jsme rychlost stáhli jen na 150 %. V tomto případě je dojezd do cíle o 22 hodin později.
V obou případech se ale vychází ze stejné předpovědi.
Pokud bychom zvolili meteorologický model Arpege a rychlost 200 % proti polárům IMOCA, dostali bychom se dokonce do cíle již 15. prosince ve 20 hodin. Při 150 % by čas dojezdu odpovídal routingu na prvním obrázku.
Uvidíme, jaký tedy bude váš vítězný čas. K dojezdu do cíle se ještě včera nevyjadřoval ani router Jean Yves Bernot. Situace je zamotaná.