Změny ve třídě IMOCA
Na jednoduché skice z dílny designérů VPLP, vidíme revoluční změny, ke kterým nyní dochází ve třídě IMOCA, tedy na lodích, na kterých se jezdí sólové závody kolem světa a přes Atlantik.
Nejprve si pojďme vysvětlit jednu věc, která není až tak nová. Proč mají moderní závodní jachty hranatý trup? S touto změnou přišel Marc Lombard v roce 2004. To byla spuštěna na moře dvojice jachet Bonduelle a Sill Veolia. Šířka trupu zvyšuje stabilitu jachty a tím i její výkon. Proč tedy nemá trup plynulý tvar, ale ostrou hranu? Pokud by trup pokračoval do šířky plynule dále, narůstala by v náklonu smáčená plocha trupu a hmotnost lodi. Zbytečně. Narůstala by plocha vystavená tření o vodu, což loď zpomaluje. Představte si trup na obrázku v poloze, kdy je stěžeň svisle nahoru. Smáčená plocha trupu bude větší, než v náklonu. Ve slabém větru bude loď pomalá, jakmile se ale dostane do náklonu, výrazně zrychlí, smáčená ploacha se zmenší.
A nyní, co vidíme na lodi revolučního. Jde o zahnutý daggerboard do L, který bude při vyšších rychlostech produkovat vztlak, tedy loď nadnášet. Je zde ale ještě jedna věc, která na první pohled vidět není. Kýl bude možné natáčet o 4 – 9° kolem osy probíhající v jeho středu, což způsobí změnu úhlu náběhu proudění a tím i vztlak ve vodě, který bude kýl nadnášet. To jen pro začátek. Nyní si vysvětleme, co vše je na skice vidět.
Kýl lodi je naklápěcí do stran. Kýl se nakloní na návětrnou stranu a zvýší stabilitu jachty. Dále bude možné kýl mírně natáčet. Tím se bude měnit úhel náběhu proudění a kýl bude produkovat vztlak. Bude loď „nadnášet“ (číslo 1 – šipky ukazují směr působení síly). Kladný efekt snížení výtlaku lodi, bude ale také znamenat snížení stability, protože se „sníží“ hmotnost balastu na kýlu.
Proti snížení stability, která je způsobena vztlakem kýlu, bude působit vztlak na závětrném daggerboardu (číslo 2), který bude „nadnášet“ závětrný bok lodi. Celkově by tak jachta měla mít ve vysokých rychlostech ve vodě nižší výtlak.
Co dále vidíme?
3 hmotnostní těžiště
4 těžiště výtlaku
5 působení hmotnosti lodi
6 působení vodního balastu na boku lodi
7 působení výtlaku trupu
8 působení takeláže a plachet
Jedna jednoduchá kresba a tak komplexní záležitost. Takto bude vypadat nová generace lodí IMOCA. první budou spuštěny na vody již za měsíc.