Změna na čele Vendée Globe
Pořadí na čele Vendée Globe se změnilo. Po 17 dnech vystřídal Charlieho Dalina na prvním místě Yoann Richome. Před 11 dny přitom na něj ztrácel 540 mil. Nevzdává se však ani třetí Sebastien Simon. Navzdory tomu, že má ulomený foil.
Richomme těží z toho, že jeho jachta i výběr plachet je v nynějších podmínkách, kdy se jede na zadobok, rychlejší. Vedoucí trojice se pohybuje v úzkém pásu větru mezi dvěma oblastmi vyššího tlaku vzduchu. Vítr sice není silný, ale pohybuje se se závodníky východním, tedy správným směrem. Již za nějakých 24 hodin by se měl vítr jižních směrů stabilizovat a rychlost půjde nahoru.
A je zima…
Vedoucí jachty nyní plují až u 58°jižní šířky. Teplota vzduchu jen kolem 4°C. A zítra by měla spadnout na 2°C.Teplota moře podobná. To znamená zima. Zatracená zima. A chlad na moři, kde fouká a je vlhko, je mnohonásobně horší než stejná zima na pevnině. Bolí to, chlad zalézá až ke kostem, je těžké se zahřát. Výhodou jsou alespoň kryté kokpity, kde nefouká.
Může se to zdát nedůležité, ale zima užírá síly. A útočí na morál...
Před frontou
Další trojice Nico Lunven, Thomas Ruyant a Jeremie Beyou se veze na křídlech fronty. Za zády studená fronta, před přídí tlaková výše. Ideální podmínky pro rychlou jízdu. Lunven včera atakoval i hranici 600 mil za 24 hodin. Před startem Vendée by to byl fantastický rekord.
Tato trojice ztrácí na Richomma cca 660 mil a dotahuje se. Dokud ale nezmizí tlaková výše k čertu, nemohou být rychlejší, než je její pohyb.
Trojice na 4. – 6. místě má vítr do 20 uzlů, vlny pod 2 metry. Fronta se blíží zezadu. Čtveřice od 7. místa Bestaven, Meilhat, Herrmann a Goodchild už má vítr kolem 25 uzlů a výšku vln ke 2,5 metru. Justin Mettraux o 140 mil zpět již pluje ve větru 40 uzlů, výška vln přes 4 metry. Další dvojice Clarisse Cremer a Samantha Davies už je za frontou. Vítr zeslábl, vlny 4,5 metru.
Dvě odstoupení
Oficiálně odstoupila nešťastná Pip Hare. Míří s nouzovou takeláží do Melbourne.
Včera ale oznámil konec také maďarský závodník Sz… (nejjednodušší řešení, když neumím psát maďarská jména). Důvodem je závada na takeláži. Pluje do Kapského města.
Připomínám, že 23.12. od 1900 pokračujeme webinářem o závodu s Milanem Koláčkem. Tentokrát bude mít Milan hosta Sama Manuarda, designéra lodí Jeremie Beyoua, Samanthy Davies Louise Burtona. Otázky na Sama nebo Milana nám můžete posílat mailem.
Polohu lodí najdete zde.