Vzhůru přes Atlantik!
Daniel Vodička

Vzhůru přes Atlantik!

Plavba přes Atlantik je pro mnohé jachtaře snem. S jarem se blíží doba, kdy se budou jachty vydávat na cestu z Karibiku do Evropy. Mnozí z vás se k nim chtějí přidat. Co je třeba před plavbou vědět?

Nebudeme zde rozebírat vybavení lodi, ani její technický stav. Podíváme se na to, do čeho se na plavbě z Karibiku do Evropy vydáváte. Podíváme se na náročnost plavby.

Povídá se, že plavba z Kanárů do Karibiku je plavbou pro důchodce. Je to dost přehnané. I v pasátové oblasti může počasí výrazně zazlobit. Mnozí, kteří se na tuto plavbu vydali, zažili stoupačku a velmi nepříjemné počasí.

Cesta zpět je ale jiná. Azorská tlaková výše se obeplouvá ze severu. Pluje se sice oblastí, kde převládají západní větry, ale také tudy procházejí tlakové níže a frontální systémy. To není relativně stabilní pasátová oblast. Kdo nezná meteorologii, ten se front nebojí. Ostatní mají před nimi respekt.

Kdy jet?

Obvykle se z Karibiku vyplouvá na počátku května. Vydávat se na plavbu dříve je riskantní, na Atlantiku je v dubnu stále možné potkat extrémně silné bouře. Navíc bude po přechodu fronty zima. Skoro by se chtělo říci „zkurvená zima“. 

Odplouvat z Karibiku později zase nedává smysl vzhledem k době, kdy připlujete do Evropy. 


Bermudy – Azory

Běžná trasa vede z Karibiku k severu k Bermudám, pak dále na sever ke 40° severní šířky a k východu na Azory. Z Bermud na Azory je nejdelší část přeplavby Atlantiku a je dlouhá 1800 mil. To je příliš mnoho na to, abychom si mohli naplánovat plavbu ve vyhovujícím počasí. 

V této části plavby vás budou pronásledovat fronty přecházející přes severní Atlantik. Ne každá zasahuje tak daleko na jih a pokud, tak obvykle nejsou tak silné, jako dále na severu. Nenechte se však uchlácholit. Ne každá neznamená žádná a obvykle neznamená nikdy. 

Není tedy nemožné, že vítr dlouhodobě zesílí přes 50 uzlů a vlny tomu budou na otevřeném oceánu odpovídat. To klidně může znamenat výšku až k 10 metrům.
Vaše jachta se tak snadno může dostat do podmínek, které budou pro ni na hraně a stejně tak mohou být na hraně, nebo i za hranou, jachtařských dovedností vás a posádky.

 
Zbytečné strašení?


Možná si řeknete, že jde o bezpředmětné strašení. Ne, jen se snažíme vás přesvědčit k tomu, aby vaše jachta byla na takovou plavbu dostatečně dobře vybavena a aby byla ve 100% technickém stavu. Velmi často tomu tak není. Mnozí se na plavbu přes oceán vydávají se stejnou bezstarostností, jako na plavbu ze Splitu do Vieste. 

Rolovací gena jako jediná přední plachta neznamená, že je jachta dobře vybavena. A spinaker to nevylepší. 

Stejně tak je třeba mít dostatečné vybavení komunikační (včetně EPIRB bóje) a záchranné (včetně ostrůvku).

Azory – Gibraltar


Ještě se krátce podíváme na plavbu z Azor do Gibraltaru. Ze Sao Miguelu do Gibu je to cca 950 mil. To je bez nějakých extrémů 6 – 7 dnů plavby. Podle polohy Azorské tlakové výše však může jít o plavbu dost ostrým kurzem, tedy velmi nepříjemnou. Na této trase jsem zažil 5 dnů stoupačky ve větru 30 – 40 uzlů. Nic příjemného. 

Aby k tomu nedošlo, věnujte pozornost předpovědi a případně se z Azor vydejte první den dále na sever, abyste se dostali do západních větrů. Teprve pak to stočte na Gib. Uvidíte, že se vám to vyplatí.

Dokázat říci ne

Pokud se těšíte, že na Atlantik vyrazíte a sháníte loď, na které byste jeli, buďte pozorní a dejte na svoji intuici. Atlantik není rybník za domem a je třeba se na cestu zodpovědně připravit. Pokud se vám bude zdát, že skipper lodi, na které máte plout, problémy lehkomyslně přehlíží, bude lepší, zapomenout na splnění snu a porozhlédnout se po někom zodpovědnějším. V průseru je pak pozdě si říkat: "Kdybych to byl býval věděl, tak bysem sem nechodil."


Na horu