Trosečníci cestovali časem
Jan Koukal

Trosečníci cestovali časem

Čekání na záchranu na neovladatelné jachtě poté, co loď ztratí kormidlo, je jistě zážitek, na který nelze zapomenout. Když však záchranu zprostředkuje replika obchodní lodi z 18. století, která je zároveň největší oceánskou dřevěnou plachetnicí na světě, je teprve v hospodě co vyprávět.

Měli dojem, že trpí halucinacemi, ale byla to realita. Dvojice jachtařů přišla u bretaňských břehů o kormidlo, vyslala nouzové volání a na neovladatelné plachetnici se nechala unášet po moři. Její tísňové volání obdrželo ústředí MRCC (Martime Rescue Coordination Centres) a od něj se o jachtařích v nouzi dozvěděla posádka lodi Götheborg of Sweden, majestátního plnoplachetníku, který zrovna plul do přístavu na ostrově Jersey.

Největší oceánská dřevěná plachetnice světa byla v tu chvíli lodi v nouzi nejblíže. Odpověděla na volání, poškozenou jachtu našla a odvlekla do přístavu Paimpolu. Událost se odehrála 26. dubna. Postiženou jachtou byla plachetnice Corto, která tentýž den vyplula z Cherbourgu do Camaretu s cílem dopravit loď do jižní Bretaně.

„V 15:30 jsme byli na moři, více než 50 námořních mil od pobřeží, když se nám zlomilo kormidlo. Poté, co jsme vysílačkou VHF vyslali nouzové volání, rychle zareagovala třístěžňová plachetnice,“ řekl webu Marineindustrynews kapitán jachty Corto David Moeneclaey s tím, že zjevení obchodní lodi Východoindické společnosti z 18. století zprvu skutečně považovali za přelud. „Ten okamžik byl velmi zvláštní a my jsme si říkali, jestli se nám to nezdá. V jakém časovém období jsme se to octli?“

Moeneclaey líčí, že byli fascinování i rozdílem ve velikosti obou plavidel. Götheborg of Sweden má 58 metrů na délku, a tak ani spojení obou lodí se neobešlo bez problémů. Nakonec se ale dílo podařilo, obě posádky navázaly spojení vysílačkou a plavba do bezpečí tak již proběhla hladce.

Zachránění námořníci si pochvalovali profesionalitu a obětavost posádky Götheborgu. „Když jsme se přiblížili k francouzskému pobřeží, požádali jsme vysílačkou o pomoc jinou loď, aby nám pomohla vplout do přístavu, ale nikdo nám neodpověděl. Götheborg tak zůstal po našem boku až do příjezdu francouzské záchranné lodi, aby se ujistil, že pro nás vše dopadne dobře,“ uzavřel vděčný kapitán.

Götheborg of Sweden je replikou lodi Götheborg I, která byla ve službách Východoindické společnosti od roku 1738. Originál se potopil 12. září 1745 právě u přístavu Götheborg při návratu z třetí plavby do Číny. Stavba repliky započala v roce 1995 a hotová loď byla spuštěna v roce 2003. Plachetnice unese 1964 m2 plachet a obsluhuje ji 80 členů posádky.

 

Na horu