Jan Koukal / neděle 15. listopadu 2015 Slepá PRB zvítězila Pořadí v cíli Transat Jacques Vabre je PRB, Banque Populaire VIII a Queguiner – Leucemie Espoir. PRB zvítězila v náročném závodě i přesto, že od druhého dne nefungovaly navigační přístroje. To se zdá být neuvěřitelné. Pro vítězství PRB byly rozhodující rovníkové tišiny. Tam se lámal chléb. V tišinách se dostala před nadupanou Banque Populaire VIII a už ji před sebe nepustila. Na dlouhém bočáku do cíle byla Banque Populaire VIII donucena vyzkoušet něco jiného a pustila se blíže k brazilskému pobřeží. Změnu pořadí to již nepřineslo. Bez znalosti větru Co je na příběhu PRB obdivuhodné? Po prvním dnu závodu odešla na lodi navigační elektronika. Všechno. Chyběly informace o rychlosti proti vodě, o hloubce a především o směru a rychlosti větru. To byl hlavní problém. Po celou dobu závodu měl kormidelník na palubě k dispozici jen jeden malý displej, na kterém našel COG a SOG. Problémem v takovém případě není jen to, že nevidíte před sebou směr a sílu větru, ale především nevíte, jestli jachta jede na 100 % svého potenciálu. Nejste schopni porovnat aktuální rychlost s polárním diagramem. To má zpětně vliv i na výběr trasy podle navigačního programu. V něm také zadáváte výkon lodi v procentech proti maximálnímu rychlostnímu potenciálu. A ještě je tu jeden problém. Podle odchylek směru a rychlosti větru jste schopni posoudit i to, jestli děje v atmosféře odpovídají předpovědi. Zkrátka šlo o komplexní problém. Vincent Riou a Sebastien Col ho řešili po staru. Jeli podle citu. Vincent Riou vysvětluje situaci na palubě: „Od první noci nám nefungovaly navigační přístroje. Od té doby jsme jeli s jediným displejem, na kterém bylo COG a SOG. Po celou dobu závodu jsme neznali směr a rychlost větru. Uvažovali jsme i o tom, že si pověsíme bavlnky na vanty, jako v dětství na 420. Jeli jsme bez pomoci elektroniky. Pokud by mi někdo řekl před startem, že to zvládneme, řekl bych, že je to blbost. Museli jsme si nabrousit smysly, a najednou to šlo. S několika jednoduchými pomůckami už nebylo tak těžké najít správné nastavení. Vždy je ale chcete, aby na vás něco tlačilo a nutilo vás k ještě vyšším výkonům. Na druhou stranu je tu pro nás lekce, že můžeme poslouchat své pocity a že to funguje.“ Seb Col doplnil: „Selhání elektroniky byla dobrá lekce. Zjišťujeme, že jsme v životě stále více závislí na nejrůznějších pomůckách. Ale jako lidské bytosti jsme schopni dosáhnout velkých věcí jen díky citu a instinktu. Pro nás je to parádní lekce. A já se naučil, jak komplexním jachtařem musím být, abych mohl jezdit na lodích IMOCA. A ještě srovnání Vincenta Riou a Francoise Gabarta. Seb Col jel Transat Jacques Vabre s oběma, s Gabartem před čtyřmi lety. Jak Seb Col srovnává tyto dva vítěze Vendée Globe: „Je to zábava, vidět Vincenta závodit. Pro mě to bylo velmi poučné. Je dobrý ve všech směrech, vynikající v navigaci. Co se fyzické náročnosti týče, bylo to OK. Před čtyřmi lety s Francoisem to bylo mimořádně náročné, jel absolutně na hraně. Bylo těžké novou loď vůbec dovést do cíle.“ A něco k nové generaci lodí s foily? „Nové generace lodí je ve vývojovém stádiu, ve stádiu objevování. Nehrajeme ve stejné kategorii. Porazili jsme loď s foily, ale byl to její první závod. Foily jsou budoucností závodního jachtingu. Jednou budou na všech lodích. Tento proces nezastavíme. Jsme v přechodném stádiu historie, kdy se zkouší nové věci. Na druhou stranu to, co se během této regaty stalo, je třeba analyzovat.“ Související články Bezvětří, rekord, bezvětří Jak opravit neopravitelné Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled