Škvíra ve stázi
Daniel Vodička

Škvíra ve stázi

Osmimetrová plachetnice Corto se dvěma členy posádky plula z Cherbourgu do Camaretu na západě Bretaně. Okolo půl čtvrté odpoledne se jachta najednou stala neřiditelnou. Přišla o kormidlo. Za půl hodiny do éteru zaznělo volání PAN-PAN.

Jen pár vteřin a z chraptění reproduktoru se ozývá odpověď. Na pomoc pluje 50 metrů dlouhá loď Götheborg of Sweden.

Je 25. dubna, jsme severně od Bretaně mezi pevninou a Channel Islands. Pátá hodina na krku, je mlhavo, nevlídno. Šedivý obzor, šedivé nebe, šedivé moře. Jachta se bezmocně houpe na vlnách. Blíží se večer, tma. Doufáme, že pomoc připluje před setměním. Jsme dohodnuti, že nás odtáhne do Paimpolu. Řešíme praktické otázky, jaké připravit lano, jaká rychlost bude pro naši nevelkou 8 metrů dlouhou jachtu nejvhodnější. Na obzoru se objevuje tmavá skvrna. Blíží se, ale znovu zmizí v cárech mlhy. Nejdříve nic nerozeznáváme, ale později se zdá, že je to

Image
plnoplachetník. Nechceme tomu věřit, utírám si opocené brýle. Opět mizí za cáry mlhy. Už je to jasné, na pomoc nám pluje plnoplachetník. Trojstěžník, dřevěná loď z XVII. století, obchodní plachetnice East India Company. Máme pocit, že jsme se propadli časem.“

K něčemu takovému došlo 25. dubna severně od Bretaně, když trojstěžník Götheborg of Sweden připlul na pomoc osmimetrové plachetnici Corto. Záchranná akce se podařila a Corto i s posádkou byla u francouzských břehů předána člunu záchranné služby, který ji dotáhla do přístavu Paimpol.

Na horu