Šířka trupu, nebo foil?
Daniel Vodička

Šířka trupu, nebo foil?

Co dodává jachtě stabilitu? Většina odpoví, že balast na kýlu. Je to pravda jen z jedné části. Stabilitu dodává jachtě také šířka trupu. Až do nedávna to byly tyto dva faktory. Dnes do hry vstupuje také foil.

 

 

Tvarová stabilita

Zdroj Yachting Monthly April 2015

Zdroj Yachting Monthly April 2015

Porovnání grafu stability jachet Contessa 32 a Bavaria 32 Cruiser.
Šířka dodává lodi tzv. tvarovou stabilitu. Je to jednoduché. Úzký kajak má menší stabilitu než široký vor. To samé platí u plachetnic. Křivka stability se u jachet úzkých a širokých liší. Podívejte se například na porovnání křivky stability jachet Contessa 32 a Bavaria 32. Zatímco Bavaria je široká 3,42 m, Contessa jen 2,90 m. Nejsou to samozřejmě jediné rozdíly, ale zcela rozdílná křivka stability ukazuje, jak moc je šířka pro stabilitu jachty důležitá.

Šířka vs. výkon

Vyšší stabilita jachty znamená větší výkon. Jachta s vyšší stabilitou uveze více plachet a může plout rychleji. Pokud víme, že větší šířka znamená více stability, pak můžeme také doplnit, že větší šířka znamená větší výkon plachetnice.

Třída IMOCA

Z této rovnice dlouho vycházeli designéři jachet IMOCA. Tyto 18 metrů dlouhé jachty dosahovaly šířky až 6 metrů. V posledních letech ale vstoupily do hry nosná křídla, kterým se říká foily. Na první pohled mají za úkol jachtu zvedat z vody. To je ale efekt, který je do jisté míry (neberte mě za slovo) vedlejší. Hlavním efektem je zvýšení stability jachet IMOCA.

Foil a stabilita

Představte si letadlo, kterému za letu upadne křídlo. Ztratí stabilitu, nakloní se za upadlým křídlem, spadne z nebe a zničí celé Hostivice i s oběma domy manželek MUDr. Davida Ratha, pokud se bude zrovna tamtudy blížit na ruzyňské letiště.

Stejné je to s foily. Jachta vybavená foily se od určité rychlosti opírá ve vodě o foil vystrčený na závětrné straně. Protože foil vyvíjí vztlak, působí proti naklánění jachty a zvyšuje její stabilitu, a tedy i výkon.

Foil nebo šířka?

Dříve tedy byly trupy závodních jachet široké, aby měly výkon. Dnes může být šířka trupů nahrazena foilem. Jachta může být užší při zachování stejného výkonu. Jsou tedy jachty IMOCA poslední generace užší, než lodě starší?

Některé jsou výrazně… Podívejme se například na dvojici jachet Hugo Boss a L´Occitane. Hugo Boss je široká jen 5,40 m a L´Occitane je jen o 10 cm širší. Jiná jachta poslední generace Charal má šířku 5,85 m. Díky tomu jsou obě jachty lehčí, než jejich konkurentky a to nejméně o 200 kg. To není málo. Lehčí jachtu dříve nadzvednou foily, dříve vylétne nad hladinu a zrychlí. Ohromná výhoda.

Proč tedy nejsou všechny nové jachty IMOCA úzké? Vendée Globe je závod kolem světa. Je to dlouhý závod, během kterého může dojít k čemukoli. V posledním ročníku například Alex Thomson na Hugo Boss zlomil foil a to ho stálo vítězství. Dojel ale na druhém místě.

Nemáš-li foily, potřebuješ alespoň k rozumnému dojetí znovu tvarovou stabilitu. A tu dodává šířka. A jsme zase na začátku.

Foil tedy dokáže šířku nahradit, ale jen v případě, že ho jachta má. A stát se může leccos.

V letošním ročníku Vendée Globe uvidíme, jak velký bude rozdíl mezi novými jachtami vybavenými foily. Jsou to nové prvky, na kterých je vývoj stále v plenkách. To znamená, že je zde prostor pro velké nápady a samozřejmě pro velké rozdíly na vodě.

Závod začíná příští neděli a my ho budeme sledovat.

Na horu