Rychlost proti kráse?
Jak se vám líbí jachta s kulatou přídí? Máme tu první laminátovou sériově vyráběnou loď, na které je třeba kreslit šipku ve směru jízdy. Protože jinak se můžete splést.
Lodě s kulatými příděmi typu scow se na moři poprvé objevily ve třídě Classe Mini a do dnešních dnů jsou v této třídě nejvíce rozšířené. Zatím ale jen mezi karbonovými prototypy. Dnes již jsou představeny první skici na sériově vyráběnou jachtu. Není to žádná krasavice, ale snad splní předpoklady a bude rychlá.
Jachtu bude vyrábět francouzská loděnice IDB Marine z Concarneau v Bretani. Designérem je průkopník kulatých přídí David Raison, který první jachtu tohoto typu, nesoucí jméno Magnum, představil v roce 2010. O rok později na ní zvítězil v závodě Minitransat.
Od té chvíli jachty s kulatou přídí startovnímu poli v kategorii Proto dominují. Letos na podobné lodi vyhrál Ian Lipinski a shodný design měla i jachta druhého Jorga Riecherse.
V kategorii sériových lodí je do dnešního dne design jachet víceméně klasický. Příď Pogo 3 je sice širší, než je běžné, ale stále jde o příď. Nyní tedy dochází ke změně.
Novinka z pera Davida Raisona ponese název Maximum. Základní rozměry jsou dané pravidly. Délka je 6,5 m a šířka 3 metry. Ponor je omezen na 1,6 m. Takeláž je hliníková (pravidla) a celková hmotnost lodi činí 950 kg. Cena jachty zatím nebyla stanovena.
Parametry Maxi 6,50
Celková délka
|
6,50 m
|
Šířka
|
3,00 m
|
Ponor
|
1,60 m
|
Výtlak
|
950 kg
|
Plocha plachet proti větru
|
44 m2
|
Plocha plachet proti větru
|
115 m2
|
Design
|
David Raison
|
Více
|
www.idbmarine.com
|