Restaurování Pekingu
Daniel Vodička

Restaurování Pekingu

Říkalo se jim Flying P-Liners. Dnes se můžete podívat už jen na 3 z nich. Pommern slouží jako muzeum v Mariehamnu na Alandech, Passat je v Lübecku a Peking, jehož restaurování je na videu, stojí v Hamburku.

Pro úplnost je tu ještě Padua. Jde o jediný P-Liner, který je stále ve službě. Jmenuje se Kruzenštern a slouží jako školní loď ruského námořnictva. Vzhledem k agresivní politice Ruska ho necháme nyní plavat.

Jde o skoro hodinový film o restaurování Pekingu. Čtyřstěžňový bark byl postaven v roce 1911 v loděnici Blohm & Voss v Hamburku. Určený byl pro dopravu ledku z Chile, případně obilí z Austrálie. Plul pod německou vlajkou do roku 1920, kdy připadl jako válečná reparace Itálii. Pod italskou vlajkou do roku 1923. Následovalo devítileté období pod vlajkou Výmarské republiky. Od roku 1932 do 1975 se jmenoval Arethusa a plul pod vlajkou Spojeného království. Vlastně, s pětiletou pauzou mezi lety 1940 a 1945, kdy patřil pod Royal Navy a jmenoval se HMS Pekin. Od roku 1975 do 2017 chátral jako muzeum v New Yorku a počítalo se s jeho sešrotováním. Následovala koupě lodě za 100 dolarů, převoz do Hamburku a jeho restaurování, o kterém vypráví tento film.

Je 115 metrů dlouhý, 13,89 metru široký, výška 52 metry. Ponor 4,9 metru a plocha plachet dělala 4100 m2. Restaurování trvající 3 roky stálo 38 milionů euro.

Ve filmu je vidět nadšení těch, kteří se na pracích podíleli. Radost z toho, že u toho mohou být, že se jim podařilo zachránit tak krásnou loď.

Na Peking se můžete jet podívat do Hamburku. Pokud byste ale dali přednost exotičtější lokaci, můžete s námi na jaře vyrazit na sever do Finska a navštívit Pommern v Mariehamnu na Alandech. Poplujeme z Finska přes Alandy do Stockholmu a následně na stejné trase zpět.

Na horu