Rekord na rovník a trhák Thomsona
Alex Thomson je ve vedení Vendée Globe a má náskok přes 80 mil na druhého Armela Le Cléac´h. Černá jachta Hugo Boss je stále nejrychlejší a soupeře to už musí frustrovat. Jediné, co zbývá, je čekat na chyby.
Alex Thomson projel rovníkové tišiny takřka bez zdržení. Na rozdíl od soupeřů. Navíc vyjel z tišin na 27°W, zatímco soupeři až o 70 mil dále na západ. Jaký to má vliv na další průběh závodu? Alex popluje dále s lepším kurzem na vítr.
Rekord
Rovník Alex překročil 9 dnů, 7 hodin a 2 minuty po startu. To je nový rekord závodu. Ten dosavadní držel Jean Le Cam z roku 2004. Thomson zvládl stejnou trasu o den a čtyři hodiny rychleji.
První z kola ven
Letošní Vendée je unikátní v tom, že všichni startující pokračují v závodu. Nebo pokračovali. Prvním, kdo je ze hry venku, je Tanguy De Lamotte. Na Initiatives-Coeur se ulomila špička stěžně. Navzdory závadě Tanguy doplul až ke Kapverdám, kde chtěl stěžeň opravit. Na vrcholu stěžně zjistil, že oprava by byla možná, ale pokračování dále do Jižního oceánu by bylo příliš riskantní. Proto Tanguy po vytažení kotvy otočil kormidlem k severu a pluje zpět do Francie. Svou druhou Vendée nedokončí… Tanguyho sponzor přesto oznámil pokračování projektu na další 4 roky, tedy do dalšího ročníku Vendée Globe.
Beyou řeší autopilot
Potíže s autopilotem zpomalily Maitre Coq. Beyou nakonec nainstaloval třetího autopilota a pokračuje dále. Tišiny ale projel bez autokormidla a to znamenalo ztrátu na vedoucího Thomsona 150 mil.
Odjezd expresu se blíží
Tlakové níže v jižním Atlantiku vznikají nedaleko Cabo Frio. První tlaková níže se vydala na cestu včera a druhá ji bude následovat v sobotu. To jsou expresní spoje do Jižního oceánu. Kdo sobotní vlak chytí, ujede ostatním zřejmě o stovky mil. Za druhou níží má se má k severozápadu rozšířit hřeben vysokého tlaku vzduchu a tedy i slabý vítr. Pro ostatní to může znamenat složitou pasáž do oblasti tlakových níží a tedy i silného větru pod 40°jižní šířky.
Jak zrychlit?
Vincent Riou jede výborný závod. Na šest let staré lodi je první z těch, kdo nemají foily. Bohužel to nestačí…
„Čekal jsem, že to bude takto rychlé. Bohužel foilerům nestačím. Podmínky jsou pro mě složité. Na severní polokouli jsme jeli velmi rychle. Víme, že foily fungují. Po vyjetí z rovníkových tišin však nejedeme na stoupačku, což by mě favorizovalo, ale jde vítr z boku. To favorizuje lodě s foily. Alespoň jsem rád, že není vítr silnější. To by foilery zvýhodnilo ještě více. Musím najít cestu, jak se na ně pověsit a nepropadat se dále. Do cíle je stále dlouhá cesta. Čekám, co se bude dít v jižním Atlantiku. Modely se různí. Zatím je jasné jen to, že to bude rychlé.“
Těžký život na palubě
Pobyt na rychlých lodích vybavených foily je těžký. Seb Josse k tomu říká: „S každou další Vendée Globe je život na palubě těžší. Při první Vendée jsem měl na palubě komfortní lůžko. Dnes je to velmi nepohodlné a spaní je velmi obtížné. Rychlost na foilech generuje vibrace. Při rychlostech nad 18 – 19 uzlů je i obyčejný pohyb po lodi obtížný. Je tu hluk, spánek je téměř nemožný a mlátí to tu. Je to méně pohodlné, než na vícetrupé lodi. Překročení rovníku jsem si únavou ani nevšiml. Zatím jsme stále měli ideální počasí a stále tak na naše lodě čeká zkouška ohněm. Opravdu tvrdé počasí. Už se to ale blíží. V takových podmínkách se ukáže, jak jsou naše lodě pevné.“
Polohu lodí najdete zde.