Proč ztroskotala Ever Forward?
Kontejnerová loď Ever Forward najela na jaře v zátoce Chesapeake Bay na mělčinu. V bahně uvízla na 35 dnů. Uvolnění lodě se podařilo až po odbagrování více než 200 000 metrů kubických bahna až do hloubky 13 metrů a vyložení 505 kontejnerů. Proč k nehodě na dobře známém místě došlo?
Lidský faktor. To je příčina většiny nehod a Ever Forward není výjimkou. Svoji roli zde sehrál mobilní telefon. Ihned po nehodě začíná pečlivé šetření příčin.
Na můstku byl v době nehody lodivod, třetí důstojník, kadet a jeden námořník. Kapitán v době nehody večeřel v podpalubí. Třetí důstojník při vyšetřování nehody vypovídal, že lodivod strávil cca polovinu z dvouhodinové plavby na svém mobilním telefonu.
Třetí důstojník si byl před nehodou vědom, že je třeba změnit kurz, aby se loď udržela v plavební dráze. Neoslovil však přímo lodivoda, aby ho s touto skutečností seznámil. Místo toho jen několikrát nahlas zopakoval kurz, kterým loď pluje, aby lodivoda na nutnost upozornil.
Třetí důstojník správně chápal, že lodivod řídí a kontroluje plavidlo, a zdráhal se ozvat, protože účelem lodivoda je působit jako místní geografický a navigační odborník na palubě plavidla.
Nehodu v ceně milionů dolarů způsobil mobilní telefon. Lodivod věnoval pozornost mobilnímu telefonu, nikoli řízení lodi. Ihned po způsobní nehody byl zbaven své licence. Výsledkem šetření je i doporučení, aby i v případě nalodění lodivoda ho tým na můstku podporoval a byl nedílnou součástí procesu nepřetržité komunikace s ním.