Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?
Předpověď je špatná, do bezpečného přístavu se nedostaneme a je třeba učinit rozhodnutí. Kotevní bóje, kterých je například Chorvatsko plné, nebo zakotvit a spolehnout se na vlastní kotvu?
Kotevní bóje
Pojďme se nejprve podívat na negativa kotevní bóje, kterou by většina charterových jachtařů preferovala.
V první řadě je problém v tom, že u kotevní bóje se spoléháme na něco, o čem téměř nic nevíme. Jak velkou jachtu bóje udrží v jak silném větru? V jakém je stavu? Probíhá zde pravidelná údržba, nebo jen pravidelný výběr poplatků?
To je asi základní problém uvazování se na kotevní bóji v extrémním počasí. Spoléháte se, ale nevíte na co. Můžete se k bóji potopit a zkontrolovat ji. Je to lepší než nic, ale 100% jistotu vám to nedá.
Druhou hlavní nevýhodou je, že pokud se utrhne bóje, nebo vy se utrhnete od bóje, jde všechno ostatní velmi rychle. Vítr velmi rychle unáší jachtu, její pohyb není ničím brzděný. Pokud nesedíme v takovém okamžiku u kormidla, jen stěží stihneme zareagovat.
Výhody vlastní kotvy
Maximálně platné jsou níže uvedené řádky u soukromých lodí. Víme, jakou máme kotvu, jaký je šekl mezi kotvou a řetězem, v jakém stavu je řetěz. Mnohé z toho ale lze z velké části zkontrolovat i na charterové jachtě.
Odpovídá velikost kotvy jachtě? Je spojka mezi kotvou a řetězem dostatečně masivní a nepoškozená? Vypadá řetěz rozumně, nebo jde o zrezlou hromadu v kotevně, která je ještě pospojovaná spojkami čínské provenience?
Druhou výhodou je, že můžeme, do určité míry, podle aktuálního počasí prodlužovat vypuštěný kotevní řetěz a tím zvyšovat přídržnou sílu kotvy.
Dále je tu hmotnost kotevního řetězu, která ve své podstatě funguje jako pružina (pokud není celý napnutý). Poryv větru pohne lodí, loď začne zvedat kotevní řetěz ze dna. Tím absorbuje část energie větru a zmenší namáhání na kotvě. V krajních polohách kyvadlovitého pohybu lodě je její pohyb mnohem méně agresivní, protože část energie větru zkonzumoval zvedající se kotevní řetěz.
A co když kotva přestane držet a vlečeme ji? I to se může stát. V takovém případě je ale pohyb lodi přibrzděný vlečenou kotvou. Můžeme se pohybovat rychleji, nebo pomaleji, ale vždy pomaleji, než když se utrhneme od bóje.
Parametry kotviště
Rozhodnutí ale není jen o tom, jestli bóje, nebo kotva. Důležité jsou také okolnosti, kotviště, které máme po ruce. Rozhodujeme-li se pro kotvu, je třeba mít k dispozici vhodné kotviště. Dobře kryté, správná hloubka, vhodný druh dna, místo, které máme k dispozici. Pokud je v zátoce na kotvě narváno tak, že mezi loděmi je méně než jedna lodní délka, jako to svého času bývalo ve Hvaru, tak to není dobré místo na kotvení za bouřlivého počasí. Stejně tak zátoka s mořskou trávou na dně, zátoka se skalnatým dnem, uvala příliš hluboká a úzká…
Jak se rozhodnout?
Rozhodoval bych se takto. Pokud mám k dispozici prostornou zátoku, dobře krytou, s dobrým typem dna a hloubkou, raději dobře zakotvím, než se spoléhat na bóji. I když je oboje k dispozici.
V každém případě při rozhodování je třeba brát v úvahu mnoho faktorů a nenechat se zlákat jednoduchostí kotevní bóje.