Proč jachty z překližky?
Daniel Vodička

Proč jachty z překližky?

Překližka pro stavbu trupu jachty? Proč? Podívejte se do jakékoli maríny. To je 30 lodí z laminátu, na jednu z hliníku, jednu ze železa a jedna prastará dřevěná. Tak proč do toho plést překližku?

I když je dnes překližka jen zřídka užívaná pro stavbu trupů jachet, na rozdíl od prací v interiérech, má své nezanedbatelné klady. Zejména v kombinaci s epoxidovou pryskyřicí nabízí řadu výhod. Níže uvádíme klíčové přednosti této konstrukční metody.

Vynikající poměr pevnosti a hmotnosti

Překližka je relativně lehký materiál s vysokou pevností, což umožňuje stavbu pevných a zároveň relativně lehkých trupů. Lehčích než laminát i hliník. Nebo pevnějších při stejné hmotnosti. To přispívá k lepším plavebním vlastnostem a vyšší rychlosti.

Tuhost konstrukce

Díky vrstvené struktuře materiálu a použití epoxidové pryskyřice dosahují překližkové trupy vysoké tuhosti, což zlepšuje odolnost vůči deformacím a zvyšuje celkovou životnost lodi.

Výborná tepelná a zvuková izolace

Dřevo má přirozené izolační vlastnosti, které zajišťují příjemné klima uvnitř lodi. To znamená menší kondenzaci vlhkosti a lepší akustický komfort pro posádku.

Ekologická šetrnost

Ve srovnání s materiály, jako je laminát nebo kov, má překližka menší dopad na životní prostředí. Jde o částečně přírodní materiál z obnovitelných zdrojů a při její výrobě se spotřebuje méně energie.

Opravitelnost

V případě poškození lze překližkové části opravit či vyměnit, což prodlužuje životnost plavidla.

Foto RM Yachts

Foto RM Yachts

Interiér nejmenší RM 890
Sériové jachty z překližky

Sériovou výrobou jachet z překližky se zabývá francouzská loděnice RM Yachts. V dnešní době má v nabídce pět modelů od 9 do 14 metrů délky. Překližka je použita pro stavbu trupu a interiér. Paluba je laminátová.

Co se týče hmotnosti jachty z překližky, pojďme se podívat například na největší model RM 1380. Jachta s trupem dlouhým 13,30 metru a širokým 4,53 metru, má výtlak 9700 kg. Podíváme-li se na podobné laminátové jachty, dostaneme se k výtlaku o cca 10 % vyššímu.

Foto Sylvie Curty

Foto Sylvie Curty

A největší RM 1380
A nakonec čistě subjektivní zhodnocení. Jachty RM mají až na doplňky bílý interiér. Mně se toto líbí. Navíc mi to přijde praktické. Případné škrábance v bíle natřené překližce mi přijdou snadněji beze stopy opravitelné než poškrábaná lakovaná dýha. Opravy v tenké dýze nejde dělat do nekonečna a barevně jsou patrné.

Za mě tedy je překližka materiálem, který se mi zamlouvá.

Na horu