Překlopí se katamaran?
Jaká je šance, že se překlopí turistický katamaran? Ať fouká sebevíc, vícetrupá jachta se téměř nenakloní. Samozřejmě ve srovnání s monohullem.
Podíváme se na srovnání křivek stability jednotrupé jachty a turistického katamaranu. Zatímco u jednotrupé jachty je pro stabilitu nejdůležitější balast na kýlu, u jachet vícetrupých je to šířka lodě. Je to snadné, čím je platforma širší, tím je stabilnější. Půjdeme-li do extrému, srovnejte si stabilitu kajaku a turistického katamaranu. Na bok se může postavit několik osob a katamaran se ani nehne. Na kajaku se stačí naklonit na bok a riziko překlopení se hned blíží kritické hranici.
Na obrázku máme dvě křivky stability. Červená je pro katamaran, modrá pro turistický monohull. Vidítre, že stabilita katamaranu velmi rychle stoupá. Kolem 12°přichází maxiumum. Od té doby stabilita katamaranu rychle klesá. Někde kolem 80°v tomto případě začíná negativní stabilita. Tedy stabilita stěžněm dolů. To už je v případě katamaranu nevratné.
U jednotrupé kýlové plachetnici stoupá křivka stability mnohem pozvolněji. Maximální vratný moment přichází až někde mezi 60°a 70°. Negativní stabilita začíná nad 125° náklonu. To znamená až v pozici 35°stežněm pod hladinou. Navíc negativní stabilita na jednotrupé jachtě není díky kýlu nevratná.
Katamaran od jednotrupé jachty se tedy v tomto směru výrazně liší. Zatímco jednotrupá jachta si sama říká, kdy je plachet vzhledem k podmínkám moc, u katamaranu tato indikace chybí. Turistický katamaran se překlopí jen výjimečně, ale dochází k tomu bez varování, nebo s minimálním varováním.Na katamaranu se na rozdíl od monohullu refuje podle tabulek, ne tak podle citu, jako je běžné na monohullu.