Prasklý vant na Atlantiku
Daniel Vodička

Prasklý vant na Atlantiku

Před lety jsme pluli přes Atlantik z Kanárů do Karibiku na jachtě dlouhé 43 stop. Přibližně 300 mil od našeho cíle jsme se dostali do naprostého bezvětří. Zrcadlová hladina se jen lehce dmula, nefoukalo zhola nic. Kvůli pařáku na palubě jsme přejmenovali polední hlídku na pánvičku.

Dva dny od cíle jsme již ztráceli trpělivost. Nedočkavost pohánělo očekávání exotických ostrovů, ostrovanů, zážitků a alkoholů. Nastartovali jsme motor a pomalu bublali k cíli v západním stále ještě nekonečnu.

Lenivou náladu na palubě přerušila rána. Praskl nám vant na pravoboku vedoucí pod první sáling. Jen to, stěžeň byl v pořádku. Po kontrole lomu (nešlo o nerezové lano, ale o prut, nerezovou kulatinu, rod rigging) jsme zjistili, že dvě třetiny lomu již byly staré a vše drželo jen na třetině stěhu.

Oprava

Bylo nutné stěh nahradit. Zvažovali jsme různé možnosti, ale vždy jsme ztroskotali na nemožnosti dosažení adekvátního napětí vantu. Nakonec zvítězilo řešení využívající kladkostroj z kikingu.

Demontovali jsme kladky z kikingu. Polovinu jsme uvázali na patu sálingu v místě, kde byl uchycen prasklý vant. Druhá polovina kladek přišla na chainplate, tedy nerezové kování na palubě, na kterém jsou uchyceny stěhy.

Následně jsme použili dlouhé lano, které jsme protáhli kladkostrojem a ze spodní kladky ho vyvedli přes stoper na vinšnu. Díky tomu jsme mohli nový provizorní stěh dostatečně dopnout.

Tato oprava pak fungovala ještě několik dnů, jen jsme občas museli vyměnit úvazy kladek, které na stěžni trpěly oděrem.

Šlo o jednoduchou, ale účinou opravu.

Na horu