Plachetnice nebo motorák? Co je rychlejší?
Co je rychlejší? Plachetnice, nebo motorový člun? Zdánlivě jasná odpověď není správná. Alespoň v některých případech…
Co se týče maximální dosažené rychlosti, jsou jasně ve vedení motorové čluny. Absolutní rychlostní rekord plachetnice, nebo tedy plavidla poháněného větrem, je 65,45 uzlu, neboli 121,1 km/h. Rekord drží Paul Larsen na katamaranu Vestas Sailrocket 2. Mezi motorovými čluny vládne již téměř půl století Spirit of Australia Kena Warbyhy. Tento člun dokázal plout rychlostí 511 km/h. motorový člun je více než čtyřikrát rychlejší.
Nejrychlejší přes Atlantik
Co se týče absolutní rychlosti, je to jasné. Jak je to ale na delších tratích? Například při plavbě přes Atlantik?
Absolutní rekord drží motorový člun Destriero Aga Khana, který dokázal v roce 1992 překonat oceán za 2 dny, 10 hodin a 54 minuty. Šlo o 67 metrů dlouhý člun s motory o výkonu 60 000 hp. Průměrná dosažená rychlost byla 53 uzly. Při rekordním pokusu Destriero spotřeboval 750 tun paliva.
Nejrychlejší plachetnice přes Atlantik sice zaostává, ale již nejde o rozdíl třídy. Na této trati platí rekord z roku 2009, který vytvořil trimaran Banque Populaire V pod vedením Pascala Bidégorryho. Rekord má hodnotu 3 dny, 15 hodin a 25 minut. Celý Atlantik trimaran překonal průměrnou rychlostí 32,94 uzlu.
Nejrychlejší kolem světa
Na nejdelší možné trase, tedy kolem světa, je jasně rychlejší plachetnice. Současný rekord má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Trimaran IDEC Sport při rekordním pokusu vedl Francis Joyon.
Mezi loděmi poháněnými motorem drží rekord batmanovsky vyhlížející trimaran Earthrace. Pod vedením Pete Behunyho dokázal obeplout svět za 60 dnů, 23 hodin a 49 minut. Za nejrychlejší plachetnicí zaostává úctyhodných 20 dnů.
Čím je trasa delší, tím více to hraje do karet plachetnicím. Moptorové čluny musí volit jinou trasu a musí tankovat. To plachetnice nepotřebují. navíc nejsou tak náchylné na rozmary počasí.