Opravy na Hugo Boss
Daniel Vodička

Opravy na Hugo Boss

Vendée Globe má nového vedoucího závodníka. Alex Thomson na Hugo Boss, který vedl startovní pole od Kanárských ostrovů, se propadá startovním polem, zatímco se pokouší opravit poškozenou příď lodi. Je to trochu jako let Apollo 13. Na čele je duo Ruyant a Dalin.

Problém

800 mil východně od Rio de Janeira při rutinní kontrole přídě jachty objevil Alex Thomson náznaky selhání struktury lodi. V dané chvíli nešlo o nic fatálního, ale z pohledu dní příštích bylo možné očekávat zhoršování situace. Na vině byla jedna z podélných výztuh trupu.

Díky satelitnímu spojení mohl Alex ihned kontaktovat svůj pozemní tým. Byla svolána porada, které se zúčastnili stavitelé lodi, designéři a členové týmu. Alex jim online ukázal poškozené místo, probrali důležité detaily a pro tu chvíli vše pro Alexe skončilo. Měl čas na odpočinek, 6 hodin spánku. Potřeboval si oddechnout před dlouhou šichtou na opravách lodi.

Porada týmu

Jachta Hugo Boss zatím pomalu splouvala po větru s odpočívajícím Alexem v podpalubí. Práci měl nyní pozemní tým. Bylo třeba vymyslet, jak poškozené místo opravit za použití nářadí a materiálu, který má Alex na palubě. Pozemní řídící středisko připravuje postup pro kosmonauty na oběžné dráze… Apollo 13!

Práce v přídi

Ráno se Alex pustil do práce. Řezání s rozbruskou, pryskyřice, která tuhne i pod vodou, rady sbíhající se přes půlku světa. Práce v temné a jen minimálně větratelné přídi lodi. Řezání karbonu, nic moc práce…

Jachta zatím splouvá pomalu po větru. Minimální rychlostí, aby se minimalizovaly pohyby trupu. Je třeba přilaminovat na místo výztuhy, které vydrží plavbu kolem světa tím nejbouřlivějším oceánem rychlostí, o které si nechají jen zdát i mnohé motorové čluny.

Podle vyjádření týmu je naštěstí Alex na palubě na podobné opravy velmi dobře vybaven. Mnohem lépe než mnozí jeho soupeři. Dá se tedy očekávat, že oprava se podaří.

Jiná otázka ale visí ve vzduchu. Jak dlouho oprava vydrží?

Proč příď nedrží

Problémy s přídí nemá jen Alex. Během léta řešil něco podobného tým L´Occitane a nedlouho před startem i Corum. Na foilech letí přídě i 2 – 3 metry vysoko nad hladinou. Rychlost se v té chvíli může pohybovat mezi 20 a 30 uzly. Dojde-li k nárazu do hladiny, znamená to ohromné namáhání přídě.

Lodě s foily jsou stále velmi mladé na to, aby se podařilo najít dostatečně spolehlivé řešení. Dostatečně pevné, ale přitom lehké… Navíc foily nové generace se nemohou srovnávat s foily z minulého ročníku Vendée Globe. Jsou mnohem větší a delší, tedy i vztlak a výška letu jsou větší.

Změny na čele

Image
Na čele závodu zatím dochází ke změnám. Včera plul první Thomas Ruyant, dnes je to Charlie Dalin. Ruyant měl problémy s prasklým výtahem a musel dvakrát na stěžeň. Jednou těsně před setměním, kdy ho tlačil čas a oprava se nepovedla, a podruhé během dne. Pokud jste někdy byli na stěžni jachty plující na oceánu, i na klidném oceánu, tak si dovedete představit, jak špatně se nahoře pracuje. A to má stěžeň na jachtě IMOCA skoro 30 metrů a je třeba tam vyžímarovat sám…

Není to slepá cesta

Vedoucí duo pluje k jihovýchodu úzkým koridorem větru. Na východ a na západ jsou oblasti vysokého tlaku, tedy místa bez větru. Postupně mohutní a pás s větrem se pomalu vytrácí. Otázkou je, jestli se vedoucí dvojici podaří dostat do oblasti silného větru kolem 40°jižní šířky, nebo uvízne v bezvětří. Zbývá jí 1000 mil. Za dobrého větru 2 dny plavby. To ale nyní neplatí. Vítr je slabý a v úzkém větrném koridoru je třeba hodně halzovat. Stačí malá chyba, šlápnout vedle, zaspat ideální čas obratu a je s větrem konec…

Poslední hodiny jsou chůzi po napnutém laně. Stačí malá chyba a je konec. A takové budou i desítky hodin budoucích.

Čelo závodu je v místě, které může rozhodnout o velkém náskoku vedoucí dvojice, a tedy i o vítězi. I když je do cíle ještě daleko…

Polohu lodí najdete zde.

V pravidelné středeční online přednášce o Vendé Globe se budeme věnovat haváriím, opravám a konstruklci lodí.

Na horu