Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner?
Daniel Vodička

Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner?

Jak jste na charteru spokojeni s lodním dalekohledem? Používáte ho vůbec? Dan Přívara na kurzech nyní porovnal tento mlhu produkující produkt se dvojicí výborných dalekohledů Steiner.

Snažím se vzpomenout, kdy jsem vlastně naposled sáhl do skříňky v salonu pro tamní povinnou výbavu. Dalekohled je povinný, proto na lodi je. Bytí je jeho hlavní funkcí. Nic jiného se od něj čekat nedá. Alespoň podle mých zkušeností.

Dan Přívara měl nyní na kurzu na palubě vedle standardní výbavy ještě dva dalekohledy Steiner. Šlo o nejnovější typ Autobright v modelové řadě Navigator a dalekohled prémiové řady Commander.

Proto jsem požádal Dana o stručné zhodnocení zkušeností s touto trojicí.

„Propastný rozdíl mezi dalekohledy Steiner a charterovým standardem je za horších a špatných světelných podmínek. Tam kde standard již neposkytuje nic, žádný obraz a žádnou pomoc skipperovi, dalekohledy Steiner prokazují, že i náročné světelné podmínky je možné čistě opticky zvládnout. Obraz ve tmě se rozzáří a vytahuje ze tmy navigační znaky a další, pro skippera důležité, detaily. To se může při noční navigaci hodit.“

Standardní dalekohled

Foto Daniel Přívara

Foto Daniel Přívara

Dalkohledy, které byly srovnávány.
Dále si Dan stěžoval na další nevýhody, které jsou u standardních dalekohledů běžné. Je to vlastně vždy poněkud rozostřený a mlžný pohled. Něco jako když jste se právě dozvěděli hodně smutnou zprávu.

Již jsme zmiňovali špatné až žádné vidění za šera.

Doostření takového dalekohledu funguje asi stejně dobře, jako pátá rychlost ve voze značky Trabant.

Na očích tato mašina na dlouhé vidění sedí tak nějak… Spíš nijak.

A náměrový kompas? Ne ten nehledejte. Samozřejmě tam není.

Cena již od 1000 Kč

Steiner Navigator Autobright

Foto Daniel Přívara

Foto Daniel Přívara

Steiner Navigator Autobright
Výborné vidění v noci a samozřejmě i za šera. To je výsada dalekohledů Steiner, o které jsme už mluvili. Kdo to vyzkouší, těžko uvěří, že je to možné.

Na snímku z maríny Tankerkomerce v Zadaru je vidět, že obraz z tohoto dalekohledu je mírně nažloutlý. Bylo to zřejmě za daných světelných podmínek dáno vrstvou, která zajišťuje samozatmívání na lesknoucí se vodní hladině, a tedy zlepšuje vidění v podmínkách, kde vám mnohé další dalekohledy vypalují oči. Obraz je ale skvěle ostrý. Je škoda, že nemáme po ruce nějaké náhledy za špatných světelných podmínek. Třeba je ale ještě Dan dodá.

Na rozdíl od dalekohledu nejvyšší řady Commander chybí řadě Navigator dílce odhadu vzdálenosti. Bohužel. Něčím se ale od dvojnásob drahého Cammanderu lišit musí.

Kladem je vynikající zaměřovací kompas s podsvícením. Náměry i za zhoršených světelných podmínek jsou hračka.

Navigator také mnohem lépe sedí na očích, dobře se nastavuje. Dioptrie si nastavujete pro každé oko zvlášť v rozsahu +/- 5 dioptrií. Nastavíte dioptrie a dále už není třeba žádné zaostřování.

A co se týče zpracování, je výborné. Jak je u Steiner zvykem. Voděodolnost do 5 metrů, zorné pole na 1000 metrů je 128 metrů.

Cena 21242 Kč na oficiálním obchodě importéra

 

Steiner Commander

Foto Daniel Přívara

Foto Daniel Přívara

Steiner Commander
Vlajková loď námořní řady dalekohledů Steiner. Je to znát i na ceně.

Špatné světelné podmínky mu nedělají žádné potíže a výborně s ním uvidíte ve dne i v noci. Když je nějaké světlo, bude vám pomůckou. Samozřejmostí je dokonale ostrý obraz.

Výborně stabilní a dobře čitelný kompas je samozřejmostí.

Na rozdíl od řady Navigator jsou zde k dispozici i dílce k měření vzdálenosti.

Na očích sedí díky protaženým očnicím výborně. Dioptrie si nastavujete pro každé oko zvlášť v rozsahu +/- 5 dioptrií. Nastavíte dioptrie a dále už není třeba žádné zaostřování od 20 metrů do nekonečna.

A zpracování? Můžete si ho doma pověsit místo obrazu. Pokud vás žena nechá…

Voděodolnost do 10 metrů, zorné pole na 1000 metrů je 145 metrů.

Cena 40144 Kč na oficiálním obchodě importéra.

 

Závěrem

Cenové hledisko vypadá jasně. Je to 1000 proti 20 000 nebo dokonce 40 000 Kč.

Jde ale o to, proč na lodi chcete dalekohled mít. Jen proto, že je v povinné výbavě? Pak ano, 1000 Kč je ok. Chcete-li však něco vidět, aby vám pomohl, když vám něco není jasné, pomohl s odhadem kolizní situace, najít bóji, udělat náměr, najít předmět ve vodě? Pak už je dobré sáhnout jinam. A pokud je to také o radosti, určitě bych věděl, kde vybrat.

Na horu