Neposlušné tchajwanské kontejnerovky
Daniel Vodička

Neposlušné tchajwanské kontejnerovky

Když zablokovala kontejnerová loď Ever Given Suez téměř na týden, byla z toho celosvětová panika a Egypt objednal stádo nových bagrů od Caterpillaru, aby vykopal druhý kanál největšího státního penězovodu. Nyní je to Ever Forward, která dělá tchajwanským rejdařům vrásky na čele.

O ztroskotání Ever Forward jsme již psali. Kontejnerovka vyjela z plavební dráhy od přístavu Baltimore 13. března. I s lodivodem na palubě. Rychlostí 13 uzlů najela do bahna na hloubce necelých 8 metrů při ponoru 13 metrů. Naštěstí stojí tentokrát v bahně mimo hlavní světovou dopravní cestu.

Po najetí na mělčinu proběhly první nesmělé pokusy o vysvobození. Byly podle očekávání neúspěšné. Na místo byly od té doby vyslány bagry, které se pokouší bahno kolem lodi odstranit. První seriózní pokus o uvolnění lodě proběhl před dvěma dny. Na místě napjala své síly pětice remorkérů, z nichž největší Signet Warhorse II využil svých maximálních 12 500 HP. Další pokus byl proveden dnes v noci, kdy mělo spojit své síly 7 remorkérů. Podle Marine Traffic se zdá, že ani tito siláci nedokázali s kontejnerovkou pohnout. Další pokus je naplánován na 3. dubna, kdy by měly být díky vyššímu přílivu podmínky příhodnější.

Také v tomto případě se pro zaplacení vzniklé škody hovoří o zajímavém principu sdílení nákladů, kterému se říká General Average. O vzniklé náklady se podějí provozovatel lodě se zákazníky, kteří mají na palubě lodě náklad v kontejnerech. 

Na horu