Nebezpečný rolfok?
Jan Koukal

Nebezpečný rolfok?

Rolfok dnes najdeme téměř na všech plachetnicích. Vynikající pomocník, bez kterého si dnes mnozí nedovedou plavbu představit. Někdy však dokáže nepříjemně zaskočit. V nejnevhodnější chvíli.

Možná se vám to už stalo. Sílí vítr a vy zmenšujete genu. Už vám zbývá vpředu jen kapesník. Najednou se něco stane a celá gena je venku. Bouřlivý vítr se jí snaží rozervat. Plachta lomcuje se stěžněm, ničí se o sálingy a vy se k ní bojíte přiblížit.

Co se stalo? Selhala spoušť rolfoku, tedy lano, kterým se gena smotává na rolfok. Jak je to možné?

Důvody mohou být dva. Selhalo upevnění lana na rolfoku, nebo samotné lano.

Nejprve se podívejme na druhý případ. Lana, která na jachtách používáme, potřebují občas vyměnit. To se týká i spouště rolfoku. I když se zdá, že je to lano minimálně namáhané. Proto ho obvykle nikdo nevymění, dokud nepraskne. Vzhledem k tomu, o jak důležité lano se jedná, by mělo být vyměňováno preventivně. Někdo říká jednou za rok. To je asi přehnané, ale určitě ve chvíli, kdy se na něm objeví jakékoli poškození.

K závadě ale může dojít také v upevnění spouště na bubnu rolfoku. Neblaze proslulé jsou v tomto směru často používané rolfoky Furlex od Seldenu. Lano je uchyceno uvnitř bubnu rolfoku v labyrintu, do kterého je přitlačeno hliníkovým plechem drženým samořezným vrutem v umělé hmotě. Zde dochází často k tomu, že při kompletaci jachty je samořezný vrut málo dotažen. Z obavy o stržení závitu. Pak se stane, že se konec spouště uvolní. V případě tohoto konkrétního rolfoku je nepříjemnost o to větší, že k opravě je nutné buben rolfoku rozebrat. Na přídi ve vlnách to bude s určitostí znamenat ztrátu některých nepostradatelných dílů.

Co ale dělat s plachtou, která se snaží smést z přídě kohokoli, kdo se přiblíží? V první chvíli budeme muset odpadnout až téměř na zaďák. Zdánlivý vítr tak zeslábne a plachta se navíc přestane mlátit o takeláž.

Nyní je čas se připravit na spuštění plachty. Připravíme si výtah na vinšnu a pošleme co nejvíce postradatelných členů posádky na příď, kde budou plachtu stahovat. Samozřejmě by měli být uvázáni. Jakmile je vše připraveno, kormidelník vyostří tak, aby gena byla co nejblíže palubě, ale nemlátila se o takeláž. V ten okamžik začneme ihned pouštět výtah a posádka na přídi se snaží plachtu stahovat dolů na palubu. Může to jít špatně, drážka v rolfoku je dost těsná. Přitom je třeba stahovat plachtu v celé délce na přední palubu. Nebude to vůbec snadné. Je třeba zapnout veškeré síly a um k tomu, aby se to podařilo. Útěchou může být, že nejhorší je začátek, s každým dalším metrem to jde lépe a lépe.

Vzhledem k náročnosti celé akce je výrazně jednodušší pravidelná kontrola spouště a její výměna.
Na horu