Návod na pohodovou letní plavbu 3
Nejkrásnější chvíle na své letní plavbě zažijete na kotvě. Ne v přístavu, ne na bóji mezi ostatními jachtami, ale v zátoce na kotvě. Sami večer, sami ráno. To jsou chvíle, kdy stále ještě máte dobrý pocit z objevování, kdy si uvědomíte, jaké to muselo být, když tu celý ten cirkus kolem nebyl.
Mnozí se však kotvení bojí. Je to nejisté…
Kotvení je nejisté jen v případech, kdy je špatně provedené. Vše začíná od předpovědi počasí a výběru místa. Nemáme-li s kotvením zkušenosti, nebudeme se pouštět na začátku do rizika. Vybereme si klidné počasí se stálým větrem, nebo bez větru. Nejde nám o dobrodružství, ale o krásný a klidný zážitek.
Výběr místa
Na kotvení jsou ideální nehluboké zátoky s plochým dnem. Ideální hloubka pro běžné charterové jachty je do 10 metrů, ideálním druhem dna je písek, případně bahno. Samozřejmě musí jít o zátoky kryté před vlnami, případně i před větrem. Absence větru (když vane od břehu) však není podmínkou.
Pro své první kotvení si vyberte méně atraktivní zátoku, která nebude plná lodí. Strávíte-li noc na kotvě obklopeni v těsné blízkosti dalšími jachtami, nebude to pro vás klidná noc. Stálé noční sledování okolních jachet vyčerpává.
Konkrétní výběr místa, na kterém vypustíte kotvu, by měl být takový, abyste se na kotvě mohli točit o 360° bez nebezpečí, že najedete na břeh. Jachty stojící v hranicích kružnice, kterou může vaše jachta opisovat, vám nevadí, budou se pohybovat víceméne s vámi.
Jsou-li v zátoce na dně světlé a tmavé fleky, kotvu vypouštějte do světlého. Světlý je písek, tam bude kotva držet. Tmavá je mořská tráva, kotva v ní nedrží. Navíc je nešetrné k přírodě v ní kotvit. Pomoci mohou i satelitní mapy Google.
Technika
Při kotvení je třeba vypustit dostatečné množství řetězu. Délka řetězu musí odpovídat nejméně čtyřnásobku součtu hloubky a výšky kotevního kování nad hladinou. Ideálně pětinásobku. Dávejte přitom pozor na nastavení hloubkoměru. Při vypuštění kotvy se nechte snášet větrem, pokud fouká, až se kotevní řetěz napne. Pokud vítr nefouká, pomalu couváme. Když je řetěz napnutý a jachta stabilizovaná, začneme pomalu, ale opravdu pomalu couvat. Řetěz se napíná, kotva se zarývá do dna. Když vidíme, že je řetěz napnutý a jachta se dál nepohybuje, přidáváme plyn a zkoušíme, jak kotva drží. Přidáváme 1000, 1500, 2000, 2500 otáček. Kotva musí držet. Nesmíte se bát ji pořádně vyzkoušet.
Drží? Dobrá, v noci budete v bezpečí. Nedrží? V tom případě je možné vypustit více řetězu, nebo bude nutné kotvu vytáhnout, vybrat jiné místo a znovu zakotvit. Rozhodně se nespokojte na noc s tím, že to trochu drží. Trochu drží znamená, že nedrží.
Kontrola kotvy
Pro kontrolu zakotvení je možné využít některou z aplikací, kterých je plný internet (Anchor Pro, Anchor Alarm, Ankeralarm, Anchor Zone Alarm…). Nastavíme polohu kotvy, radius a případný pohyb lodi mimo zvolené hranice by nás měl zalarmovat. Nechceme-li aplikaci, stačí nechat zapnutý track na mapovém plotteru, nebo na mapové aplikaci v mobilním telefonu. Klubko čar je známkou, že kotva drží. Začne-li se klubko rozmotávat, je čas zvednout kotvu a znovu zakotvit.
Za standardních podmínek podobná kontrola stačí. Zhorší-li se však počasí, nebo nemám-li jistotu, zavedu kotevní hlídky. Posádka se během noci vystřídá v kokpitu, sleduje hvězdy, přemýšlí o nekonečnosti vesmíru a přitom kontroluje, zda kotva drží.
Neumíte-li kotvit, nebo chybí-li vám jistota, musíte začít. Nezačnete-li, nezlepšíte se. To tak je, taková jsou pravidla.
A prosím, nezapomeňte na kotvě rozsvítit kotevní světlo. To je to bílé, viditelné z 360°.
Pokud byste o kotvení chtěli vědět více, můžeme vám nabídnout záznam přednášky o bezpečném kotvení.