Návod na pohodovou letní plavbu 2
Daniel Vodička

Návod na pohodovou letní plavbu 2

Minule jsme si řekli, že počet mil při letní plavbě není přímo úměrný spokojenosti posádky. Nepříjemnosti nás ale mohou potkat i 20 mil od maríny, jak se jim vyvarovat?

Základem každé bezpečné plavby je znalost předpovědi počasí. Během letní charterové plavby obvykle strávíme více než 80 % času v dosahu mobilního signálu. V takovém případě je nejjednodušší sledovat předpověď počasí na internetu. V současné chvíli je naprosto plnohodnotnou pomůckou některá z meteo aplikací. Příkladem budiž vynikající česká Windy. Ve většině případů více než dostatečná pomůcka. Najdeme zde směr a sílu větru, poryvy, výšku vln, meteoradar, srážky. Pro takovéto letní plachtění je to více než dost.

Poznáme nebezpečné jevy?

Z Windy tedy vyčteme směr a sílu větru. Nezapomeneme se podívat ani na poryvy, protože ty nás mohou zaskočit způsobem, že si budeme říkat, že předpověď zase kecala. Pro laika, který meteorologii na kapitánských zkouškách bral jen jako nutné zlo, však může být obtížné zde odhalit nebezpečné jevy, jako jsou například přechody front.

Proto bychom neměli zapomínat ani na předpovědi psané (mluvené) lokálních meteorologických služeb. Ty si najdeme na internetu, nebo frekvence a časy v pilotu. Pomineme-li stálý silný vítr, jsou pro nás nebezpečné bouřky, a především přechody front doprovázené bouřkami. To vše nám v předpovědi řeknou.

Sledovat radar

Dnes je vynikající pomůckou meteoradar. Hlásí-li předpověď nebezpečí bouřek, je čas začít sledovat meteoradar. Odhalí nám, jestli jde bouřka přímo na nás, nebo se nám vyhne. Zjistíme s předstihem, že se máme připravit na nejhorší. Hrozí-li roziko, pověříme kotevní hlídku, aby sledovala meteoradar a před příchodem bouřlivého počasí dostane za úkol vzbudit kapitána. 

Raději se schovat včas...

Avizuje-li předpověď přechod studené fronty, chci mít jistotu, že stojím bezpečně. Marína, dobře krytý přístav, bezpečná zátoka. V zátoce mohu stát na kotvě, nebo na bóji. Pokud na kotvě, chci mít jistotu, že bude kotva držet (správná hloubka, dobré dno). Vypustím dostatek řetězu. Ideální je, pokud mám kolem sebe dostatečný prostor. Na bóji se bezpečně uvážu. Pokud to jindy nedělám (měl bych), použiji dvě vyvazovací lana.

V případě nebezpečných meteorologických jevů se může stát, že bezpečné přístavy a kotviště budou na poslední chvíli plné. Podobné nápady jako my bude mít více skipperů. Zvláště v místech, kde bezpečných stání není přehršel. Při správném plánování plavby však o podobném nebezpečí víme v dostatečném předstihu. Přechod již zmíněné fronty je jistě znám 3 dny předem, 48 hodin dopředu bývá vše dostatečně přesně avizované. Máme tedy dost času na to, abychom ve správný čas byli na správném místě. Mnohde je možné si dnes vytvořit rezervaci. Přijeďme na bezpečné místo v předstihu, abychom případně měli čas na aplikaci plánu B.

Rozhodně bychom se měli vyvarovat hledání volného místa na poslední chvíli. To jen ukazuje, že jsme se vyflákli na přípravu.

Plán B

Nespoléhejme se na to, že náš hlavní plán vyjde. Mějme vždy předem připravený plán B a mějme čas na jeho realizaci. Plavba v bouřlivém počasí je fajn zážitek na hospodské historky, ale obvykle se do takové situace nechceme dostat s manželkou a dětmi na palubě. Není to dobré na žaludek a obvykle ani na vztahy.

Na horu