Daniel Vodička / pátek 23. června 2017 Na foilech pro Jules Verne Trophy? 17. července bude na vodu spuštěn nový rekordní trimaran. Jde o 32 metrů dlouhý Edmond de Rothschild. Půjde o unikátní jachtu, která by měla být schopná oblétnout svět na foilech. Jako první a v rekordním čase. Na první pohled se zdá, že by rekord v plavbě kolem světa měl být pro létající trimaran hračkou. Vždyť nyní drží rekord zastaralý trimaran IDEC Sport, který byl spuštěn na vodu už v roce 2006. Podle data narození se zdá, že by neměl být problém rekord překonat. Má to však své „ale“. Francis Joyon se svými pěti muži vytvořil fantastický rekord. Svět dokázali objet za 40 dnů a 23,5 hodiny a vylepšili 5 let starý rekord trimaranu Banque Populaire V téměř o 5 dnů. To je rekord, který nebude snadné překonat. A to ani na foilech. Tým Gitana začal o trimaranu uvažovat v roce 2013. Práce na lodi začaly v loděnici Multiplast v říjnu 2015. Od té doby na lodi pracovalo po dobu 20 měsíců průměrně 40 stavitelů. Více než 170 000 hodin práce! Trimaran je postaven tak, aby byl schopen překonat rekord kolem světa. Bude plout jak v sólové a doublehanded konfiguraci, tak i s posádkou. Skipperem bude Seb Josse. Tým dlouho testoval a ladil foily, které by měly přinést výrazné rychlostní zlepšení oproti trimaranům starší generace. Bude schopen překonávat ohromné vzdálenosti na foilech, ale musí také dokázat, plout rychle bez použití foilů. Není problém vytvořit jedno nebo druhé, ale dokázat obojí je extrémně náročné. Prvním závodem pro trimaran se má stát podzimní Transat Jacques Vabre, kterého se Seb Josse účastní spolu s Thomasem Rouxelem. Parametry Celková délka 32,0 m Šířka 23,0 m Výtlak 15 500 kg Výška stěžně 37 m Plocha plachet proti větru 450 m2 Plocha plachet po větru 650 m2 Počet apendixů 6, Kormidla do T s foily – 2 x, foily do L – 2 x, daggerboard na středním trupu – 1 x, kormidlo do T na středním trupu 1 x Design Team Verdier a Gitana design office Více zde Tři zranění po kolizi motoráku Nejezděte okolo Murteru! Související články 50 dnů kolem světa Strukturální problémy trimaranu Neel Schovat se před bouří je správné řešení