Na charterovou jachtu příliš divoké
Daniel Vodička

Na charterovou jachtu příliš divoké

Dotykový displej místo klasických přepínačů? Pro někoho hezké, moderní. Mně to přijde příliš složité. Co si o tom myslíte?

Navigační stolek a nad ním kontrolní panel s hlavními vypínači na světla v podpalubí, čerpadla, lednice, bilge pumpu, navigační světla… Celkem jednoduchá věc. Když se něco pokazí, obvykle je to jediný spínač.

Možná jednoduché, ale určitě nemoderní a dost možná i drahé. Je třeba jít s dobou. Dotykový displej je dnes oblíben.

Na Hanse 548 už přepínače nenajdete. Jen malý dotykový displej, přes který ovládáte vše. Celou loď. Podle módu plavby si můžete zvolit stání v přístavu, na kotvě, noční plavbu… Možná to někomu přijde skvělé.

Má to ale i negativa. Tlustý manuál, který je třeba mít stále při ruce. Občasné zamrznutí systému, kdy se vám nepodaří spustit nic. A vlastně i poměrně náročné ovládání.

Raději klasiku

Osobně bych nic takového na vlastní loď nechtěl. Klasický hardwarový vypínač je spolehlivá věc. Je jednoduše vyměnitelný, má jen jednu funkci. Když nefunguje, nestane se, že by zamrzla celá loď. Vše je opravitelné. Laikem opravitelné.

Dále je vše jednoduché. Pošlete někoho ke kontrolnímu panelu, aby zapnul navigační světla. Když neví, řeknete mu, že je to vlevo druhý spínač od vrchu. Žádná elektronika, žádné tištěné spoje. Nic, co by mohla zničit kapka slané vody.

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

... ke kterému je třeba manuál.
Charterová loď

Ještě jednou se vrátím k dotykovému kontrolnímu panelu. Pomineme-li (ne)spolehlivost, je tu ještě jeden problém, který se týká speciálně charterových lodí. Zatímco na soukromé lodi si vše nakonfigurujete dle vlastního přání a nikdo už do toho nesahá, na charterové jachtě nevíte, kdo se před vámi hrabal v nastavení.

A dále je tu složitost systému. Jen těžko se dá předpokládat, že si charterový host bude před použitím studovat manuál.

 

Na horu