Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku
Daniel Vodička

Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku

Česká charterová společnost Yacht Club Praha sídlí v maríně Mandalina v chorvatském Šibeniku. Povídali jsme si s šéfem charterovky Matějem Novákem například o tom, jaké to je provozovat na Jadranu charterovou společnost, jak je to s místy v marínách, nebo s cenami stání.

 

Matěji, vaše charterová společnost sídlí v chorvatském Šibeniku v maríně Mandalina. Kolik máte celkem jachet a v jakých velikostech?

Ano, dlouhodobě sídlíme v marině Mandalina v Šibeniku, kde jsme spokojeni, a to především kvůli poloze, která je ideální pro plavby jak na jih, tak na sever.

V naší flotile nyní máme 11 jachet všech standardních velikostí. Od naší nejmenší, která má 27 stop, až po největší jednapadesátistopou. Jinak se snažíme, aby naše flotila nabízela všechny druhy jachet, proto zde máme lodě malé 3 kabinové, velké 3 kabinové, 4 kabinové, 5 kabinové i katamaran. 

 

Od počátku jste česká charterová firma, v jakém roce charterovka vznikla?

Naši společnost založil můj děda, Jirka Jelínek, který byl nadšený jachtař a vůbec outdoorový nadšenec, který měl mimo jachting rád například rogala, windsurfing nebo divokou řeku. První lodě dokonce sám postavil a začal se s nimi po Jadranu plavit. Postupně se na něj obracelo stále více lidí, kteří měli zájem se s ním plavit, a tak jsme postupně vznikli. Samotná charterová firma byla založena na konci 90. let, ale bylo to postupným vývojem a genezí. 

Já jsem následně firmu převzal, když děda v roce 2016 zemřel. Od té doby se mnohé změnilo, ale snažím si pořád ponechat některé jeho základní myšlenky, s kterými začínal. 

 

Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Základna je v Šibeniku a maríně Mandalina.
Charter se v posledních letech v Chorvatsku bouřlivě rozvíjí? Jaké faktory jsou v současné době limitující pro další růst?

Ano, charter se bouřlivě rozvíjí a přesunuli jsme se od malého, kamarádského, jachtařského prostředí do světa tvrdého byznysu, což mě někdy mrzí, ale taková je holt doba. 

V současné době je nejvíce limitujícím faktorem jednoznačně místo v marínách. Lodí přibylo a dnes je opravdu těžké najít pro nové lodě místo. 

Konkrétně pro nás je pak druhým limitujícím faktorem úroveň servisu. Vždy se snažím růst tak, abychom dokázali udržet vysoký technický a klientský standard. Zní to jako jednoduchá věc, ale s více loděmi je násobně více starostí a udržet tak kvalitu může být těžší. Skutečnost, že by naši klienti museli snášet horší servis na úkor větší flotily, bych nepřenesl přes srdce. 

Kolik je v současné chvíli míst v marínách na Jadranu a je tu nějaký strop, nebo se počítá se stálým růstem?

Jednoduchá odpověď je hodně, ale to by byla otázka spíš na nějakého statistika, na to bohužel neumím odpovědět. Strop tu určitě je a já myslím, že se mu blížíme, jestli tam už nyní nejsme. 

Vím, že jsou maríny, kde je i několik desítek lodí na čekací listině.

S růstem se počítá, ale vybudovat marínu je v Chorvatsku tak extrémně náročný proces. Tím je růst zbržděn. 

Je náročné najít pro novou charterovou flotilu místo v maríně?

Troufnu si říct, že v současné době je to téměř nereálné a jedinou cestou je tak koupit nějakou společnost, která už na trhu funguje a přebrat její místa a zázemí.  

Jak je to s cenami stání v maríně. Každý si může najít, kolik stojí marína pro jednotlivce. Charterové společnosti platí více, nebo méně?

Ceny stání se v posledních letech hodně zvedly. Je to dané velkou poptávkou a malou nabídkou. Maríny si tak mohou diktovat ceny. V kontraktech je sice nějaké maximální procento meziročního růstu cen, nicméně to se také pořád zvyšuje. 

Charterová společnost už z povahy své práce platí v marině více, jelikož k ceně míst, která je stejná jako pro jednotlivce, se musí ještě připočíst cena pronájmu kanceláře, skladiště atd. Na konci jsou to obrovské měsíční náklady. 

Pamatuji si léta, kdy bylo složité sehnat v Chorvatsku náhradní díly na jachty, dnes vypadá situace mnohem lépe. Je to jen laický pohled, nebo je Chorvatsko velmi dobře zásobeno?

Chorvatsko je dnes centrem charterového byznysu, je zde obrovské množství lodí, a tak se i všechny společnosti snaží, aby zde měly zastoupení, sklady a aby byly schopny dodávat náhradní díly. 

Navíc v tomto ohledu ohromně pomáhá, že jsme v EU, kde vše, co není zrovna k dostání v Chorvatsku, můžeme objednat a nejpozději do týdne máme u nás na stole. 

Musím říct, že náhradní díly naštěstí fungují dobře. 

Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Poloha Šibeniku je vhodná pro plavby jižním i severním směrem.
Co charteroví hosté? Vaše zkušenosti jsou spíše dobré, nebo naopak?

Upřímně, naši klienti jsou skvělí a já si je nemohu vynachválit. Velká většina se k nám vrací pravidelně a máme tak již vybudovaný přátelský vztah. K našim lodím se klienti chovají opravdu hezky a když to porovnám například s jinými chartrovkami, tak máme opravdu na jachtaře, kteří k nám jezdí, štěstí. 

Samozřejmě za ty léta byly i nějaké výjimky, s kterými to tak růžové nebylo, ale jak se říká výjimka potvrzuje pravidlo. 

Zažil jsem, že skipper přesvědčoval charterového technika, že ta zmuchlaná záď připomínající harmoniku není jeho dílo? Stává se vám to také, nebo máte hosty, kteří se ke škodě přiznají?

Jak jsem psal v předchozí odpovědi, s našimi klienty máme ve většině případů vybudovaný přátelský vztah, který je postavený na vzájemné důvěře, a proto se nám takové věci nestávají. Díky bohu za to! 

Jakou nejkurióznější škodu jste na lodi řešili?

Nejkurióznější nehoda/škoda byla určitě srážka s tankerem, který se jednomu našeho klientovi podařilo přehlédnout, a to na širém moři a za klidného dne bez mráčku. Naštěstí do dopadlo pouze ulomeným předním čelenem, ulomeným uchycením kotvy, vylomeným uchycením předního stěhu a ohnutým kormidlem (jak se kapitán snažil na poslední chvíli situaci zachránit). 

Stačilo loď trefit o 5 cm dále a nevydržel by přední stěh a zlomil by se stěžeň, o 10 cm dále a loď by kompletně přišla o špičku a šla pod vodu. 

Díky bohu se nic fatálního nestalo a loď byla za 4 týdny opět na moři s další posádkou.  

Nakonec ještě jedna otázka. Odkud se rekrutuje největší množství vašich charterových hostů?

Nejvíce našich klientů u nás začíná jezdit po kapitánských a zdokonalovacích kurzech, které s námi absolvují. Hodně klientů k nám jde také na doporučení, za což jsem opravdu rád a moc si toho vážím. 

Na horu