Daniel Vodička / středa 26. července 2017 Křížek s Adamem v Barceloně Posádka týmu MASTERLAN, tentokrát ve složení David Křížek a Zdeněk Adam, absolvovala druhý závod Flying Phantom Extreme Sailing Series v Barceloně. Zraněný Milan Harmáček byl také v dějišti regaty, kde se ujal role trenéra. Celkem 12 týmů odjelo 7 rozjížděk. Tým MASTERLAN jel dobrý závod bez technických problémů. Před poslední dvojnásobně bodovanou rozjížďkou posádce chybělo pouhých 11 bodů až na 4. místo. Pole bylo nesmírně vyrovnané. Tým se dral kupředu a do posledního kola vjížděl na 3. místě, ale náskok rychle ztratil a propadl se na 9. místo, které je i celkovým výsledkem v závodě a průběžným v celé sérii. Z vítězství se radoval Red Bull Sailing Team z Rakouska. Na dalších příčkách skončili Francouzi Cup Legende a Solidaires en Peloton. Vykloubený malíček a poraněné kloubní pouzdro vyřadilo kosatníka Milana Harmáčka ze hry. Nakonec do Barcelony odletěl, ale jen v roli trenéra. Na jeho místo nastoupil zkušený jachtař Zdeněk Adam. Ten je s kormidelníkem Davidem Křížkem sehraný z katamaránu Tornado, na kterém dosáhli na řadu domácích titulů, ale také na 4. místo na mistrovství světa a Evropy. Na foilujícím Flying Phantomu měl nalétáno ale pouhých půl hodiny, když mu následně vloni ve Švýcarsku praskl meniskus a bylo po tréninku. Nyní posádka vyplouvala do silnějšího větru a extrémních vln. Zdeněk Adam se postupně zorientovával v lanech, foilech, nastavení, ale času na přípravu bylo jen málo. Při křižování proti obrovským vlnám loď vylétávala vysoko do vzduchu a zdálo se, že foilování po větru bude nemožné. Nakonec se náš tým přiřadil k několika dalším trénujícím lodím a v zápalu boje šlo rázem vše mnohem lépe. Jízda byla divoká, ale trénink to byl nesmírně přínosný. Vše se obešlo bez technických problémů, stačilo jen naleštit foily a kormidla a loď byla vyladěna pro nadcházející závod. První den závodu se všichni jachtaři setkali v přístavu, ale na vodu se nikomu moc nechtělo. Podmínky byly od pohledu velmi tvrdé. I koupání bylo jen na vlastní nebezpečí. Závodní komise nakonec vyplula zmonitorovat podmínky a výsledkem byl odklad na další den. Na moři foukalo 20 uzlů a v nárazech přes 25. Navíc byly až dvoumetrové vlny. Tedy podmínky neslučitelné s foilováním ve vysokých rychlostech. Volný čas náš tým využil k drobným vylepšením na lodi, návštěvou Extreme Clubu u hotelu W a setkání s příznivci, kteří nelitovali peněz ani času a přiletěli MASTERLAN do Barcelony podpořit. Druhý den zůstalo moře poměrně rozvlněné, ale vítr výrazně zeslábl až pod 10 uzlů. Odjely se tři rozjížďky. Startovalo se na boční kurzy a po otočení bóje zamířily lodě do spodní brány. Pak následovala stoupačka do horní brány, opět spodní brána a po krátké stoupačce boční kurz do cíle. Souboje byly nesmírně vyrovnané. Navíc si posádky zvykají na nová pravidla pro rychlé lodě. Na vše dbali rozhodčí na člunech a protesty a sporné situace se rozhodovaly přímo na vodě. Tým MASTRELAN si připsal dojezdy 9, 9 a 7 a průběžné 9. místo. Třetí den závodu se o něco zmenšily mořské vlny, ale i vítr ještě zeslábl. Závodilo se tentokrát na klasické dvoukolové trati s bránou nahoře i dole a s klasickým liniovým startem. Náš tým si vedl opět o něco lépe. Nejprve si připsal dojezdy 8, 6 a 9 a v závěrečné rozjížďce dne doslova zazářil a dojel s náskokem na 4. místě. V průběhu rozjížďky se pořadí hodně měnilo a vítr se průběžně stáčel, ale naši jezerní jezdci dobře vychytávali změny a posouvali se kupředu. To pozitivně hodnotil i komentátor na tribunách. I přes skvělé výkony dne to ale stále bylo průběžné 9. místo. Pole se ale neuvěřitelně vyrovnalo. Tým MASTERLAN měl 95 bodů a na 8. a 7. místo ztrácel jen 5 bodů a na 4. místo 11. S tím se dalo ještě něco dělat. Zejména s přihlédnutím na poslední, dvojnásobně bodovanou rozjížďku. Poslední čtvrtý den závodu nefoukalo a čekalo se dlouho na vítr. Nakonec lodě vypluly na závodní okruh před slavným hotelem W a Extreme Clubem plným diváků. Času bylo již málo a tak se startovala rovnou finálová rozjížďka. Do čela šel tým z Portugalska, který byl hlavním soupeřem týmu MASTERLAN. Druhý hlavní soupeř z Německa, ale zaostával na posledním místě. Náš tým se držel s mírnými výkyvy uprostřed pole. Pak se ale podařila dlouhá stoupačka a během křižování u návětrné brány se MASTERLAN prodral na 3. místo. Vše bylo velmi dobře rozjeté. Pak ale přišla nevychytaná změna na zadní vítr a další na stoupačku a to znamenalo propad až na 9. místo. To bylo pořadí v cíli, pořadí v závodě i průběžné pořadí v celé sérii. Z vítězství se radoval Red Bull Sailing Team z Rakouska, který na další příčky odsunul Cup Legende a Solidaires en Peloton z Francie. A jak hodnotí závod kormidelník David Křížek? “Chtěl bych moc poděkovat Zdeňkovi, že sebral odvahu a prakticky bez tréninku naskočil do závodu. Navíc po právě absolvovaném triatlonu. Nebylo to lehké, ale vedl si skvěle. Také díky Milanovi, který i přes své zranění pracoval pro tým nejen na břehu, ale i na vodě v roli trenéra. Lepší umístění bylo velmi blízko, ale i 9. místo je dobré. Konkurence je obrovská a i ten poslední v poli má nějaký titul světového šampiona. Nyní chci trénovat na Lipně na A-catu a Mian musí začít rychle rehabilitovat. Hamburk se blíží. Nově přišla nabídka účasti v Extreme Sailing Series v říjnu v San Diegu v USA, ale asi to budeme muset odmítnout. Podpora ze svazu nepřichází a navíc někteří partneři neplní své závazky. Je těžké být závodníkem, coachem, manažerem, marketérem a technikem v jedné osobě a ještě bojovat s nedodržováním dohod. Snad se vše v dobré obrátí. Držte palce a přijeďte nás do Hamburku podpořit.” Související články Další zlomený stěžeň na Alinghi Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň Plavba snů, David Křížek