Kolik se loni ztratilo kontejnerů
Daniel Vodička

Kolik se loni ztratilo kontejnerů

Kontejner plovoucí na hladině je pro jachty smrtelným nebezpečím. Nebo může být. Šance, že si podobného nebezpečí kormidelník všimne, je ve dne minimální a v noci žádná. Kolik kontejnerů spadlo za loňský rok z palub nákladních lodí?

O plovoucích kontejnerech se hodně mluví. Kolize s jedním z nich se jachtaři bojí podobně, jako pedagogické pracovnice útoku Carcharodon carcharias na pláži na Slunečném pobřeží. Kolik jich skutečně skončilo loni v mořích a oceánech?

Ve středu zveřejnil čísla za loňský rok World Shipping Council (WSC). Jde sice o odhad, ale nejlepší možný odhad odborníků z oboru se správnými čísly po ruce. Odhad blížící se jistotě v dnešním světě, kde i příští turistická sezóna je nejistá.

WSC zveřejňuje svoje čísla od roku 2011 ve tříletých intervalech (2014, 2017 a nyní 2020).  Na základě těchto čísel vychází průměrný každoroční počet kontejnerů přes palubu na 1382 kousků. Číslo ale v posledních letech klesá.

Polovina jsou katastrofy

Ze statistik vychází, že více než polovina ztracených kontejnerů je následkem velkých nehod, které bychom mohli označit za katastrofické. Šlo například o rozlomení kontejnerové lodě MOL Comfort v Indickém oceánu v roce 2013 (4293 ztracených kontejnerů), ztroskotání MV Rena po navigační chybě u pobřeží Nového Zélandu (kolem 900 ztracených kontejnerů), nebo potopení SS EL Faro (517 ztracených kontejnerů) v hurikánu Joaquin v roce 2015.

Lepší čísla v posledních letech

Zdroj WSC

Zdroj WSC

Za poslední tři roky klesl průměr ztracených kontejnerů o téměř polovinu na 779 kusů za rok.

Z 226 milionů přepravených kontejnerů za loňský rok je to méně než tisícina procenta. Ačkoli se nejedná o vysoké číslo, přesto se snaží rejdaři dostat na čísla ještě řádově menší. Nejde jen o škody ekonomické, ale také možné ztráty ekologické.

Jak je to s nebezpečím pro jachtaře

Každý kontejner plovoucí v moři představuje pro jachtaře nebezpečí. Ne všechny kontejnery po pádu přes palubu plují, mnohé jdou ke dnu během pár desítek minut nebo pár hodin. Najdou se samozřejmě i škodolibé kontejnery, které splývají na hladině desítky hodin, nebo dokonce několik dnů. Bohužel.

 Vezmeme-li v úvahu rozlehlou plochu světových moří a oceánů, hustotu provozu jachet a pravděpodobnost střetu, dostáváme se na čísla blížící se pravděpodobnosti první ceny v losování Matesa.

Není to nemožné, jen velmi nepravděpodobné. Spíše se vám podaří se potopit po srážce s kamarádem, o kterém jste ani netušili, že je jachtař, než po kolizi s kontejnerem.

Údaje WSC za poslední roky najdete zde.

 

Na horu