Když se v Řecku platí za přístav...
Chorvatské přístavy jsou drahé. Některé (a pro někoho) až odpudivě. Řecko je proti tomu zemí zaslíbenou. Jenom ten úřad kolem toho… Někdy je otázka, jestli samotné zprocesování platby není dražší než příjem, který platba přinese.
V Chorvatsku už jsou dnes běžné přístavní poplatky kolem 70 euro za 13 metrů dlouhou jachtu. Myslím za noc. V přístavu, nikoli v maríně. Pravda, s vynikajícím servisem. Elektrika, voda, mooring a pomocník na molu, který takového vola, jako jste vy, ještě nikdy v životě neviděl. Servis tedy výborný, ale 70 euro je 70 euro. Jste-li na lodi jako jediný platící (sám, nebo s rodinou), stávají se přístavní poplatky nezanedbatelnou součástí rozpočtu.
Osobní údaje (jméno matky za svobodna a datum narození dědečka z otcovy strany) jsme museli z důvodu ochrany osobních údajů začernit.
V řeckých přístavech (bavím se o přístavech, nikoli o marínách) je zatím cenová politika odlišná. Časté jsou přístavy, kde je výše poplatku 0 (slovy nula) euro, dále je tu velká skupina přístavů, kde je poplatek nenulový, ale zanedbatelný. A drahé přístavy stojí kolem 20 euro. To je (až na bláznivé výjimky) vše. Řekneme-li, že cena stání v přístavech je v průměru 4 – 5 násobně nižší než v Chorvatsku, nebudeme daleko od pravdy.
Naopak složitější je v Řecku papírování kolem poplatků. Úřad je vážná věc, pořádek musí být a moderní technika zatím výběrčí poplatků nedostihla. A tak je tu papír. A tužka. V tomto konkrétním případě z přístavu Kamares na Sifnosu jde o papír formátu A4. Formulář, s pořadovým číslem a kolonkami, které musí postihnout vše od Konkolského Niké, až po tanker s pitnou vodou.
Nerozumím sice tomu, co je na formuláři uvedeno, ale počítat umím. Vyplnění formuláře trvalo přibližně 8 minut. Po započtení DPH ve výši 24 % jsme zaplatili 3,47 euro…