Katamaran: proč ano a proč ne - 2. díl
Rozhodujete se mezi katamaranem a jednotrupou lodí? A nehrají velkou roli peníze? Potom je třeba hledat jiné klady a zápory.
Velkou roli by v tom případě měla hrát lokalita, ve které chcete plout. Plavba na katamaranu je sice všude stejně příjemná, ale některé lokality jsou pro ni vhodnější. Pokud chcete trávit dlouhé měsíce v Karibiku, pak je katamaran ideální. Do přístavů se tam zajíždí málo, nejčastěji se stojí na kotvě, vítr je stabilní boční a místy jsou korálovými útesy omezené hloubky.
Ve Středomoří je třeba myslet na to, že místa v přístavech jsou omezená. Stejně bych se rozhodoval i na divočejších severních mořích, kde by mohl být pohyb katamaranu nepříjemný.
Ještě bych ale připojil jednu radu, snad zbytečnou. Katamarany se dodávají s klasickou hlavní plachtou. Rolovací plachta na katamaran nepatří. Turistické katamarany nejsou výrazně přeplachtěné, jako je tomu u těch závodních. Velkou část plochy hlavní plachty tvoří roach, tedy část, která je navíc proti trojúhelníku mezi stěžněm a ráhnem. Pokud použijeme rolovací hlavní plachtu, plocha plachty je menší cca o třetinu, je pouze trojúhelníkem, a navíc má plachta horší vlastnosti. Katamaran se stane podplachtěným a je spíše motorovou lodí než svižnou plachetnicí.
Mezi jachtaři stále panuje o katamaranech mnoho mýtů, a proto jsme tento článek připravili. Doufáme, že některé z mýtů jsme vyvrátili, a pomohli vám tak v lepší orientaci při výběru lodě. Na závěr malé shrnutí.
Výhody a nevýhody vícetrupých jachet
Klady
Nepotopitelnost vlivem sendvičové konstrukce a vodotěsných přepážek
Plavba bez náklonu
Vyšší průměrné rychlosti
Více vnitřního prostoru
Menší ponor
Dvě kormidla a dva motory – spolehlivost
Bezpečnější práce na palubě
Dobré vnitřní kormidelní stanoviště
Ochrana před meteorologickými vlivy
Lepší funkce autopilota
Možnost bezpečného nasednutí na pláži
Manévrovací schopnosti v přístavech
Prostor na palubě a trampolína na přídi
Méně mořské nemoci
Soukromí v oddělených trupech
Možnost převážet dinghy na zádi
Zápory
Vyšší cena
Zůstane po převržení obrácen na zádech
Je-li příčník mezi trupy nízký, mlátí do něj vlny
Vyšší cena stání v přístavech
Hůře se hledá místo na stání
Výkon lodi při přetížení výrazně klesá
Vyšší snos větrem
Rychlejší a trhavější pohyby
Více údržby
Značky katamaranů
Fountain Pajot
Také zde jde o turistické katamarany, u kterých se hlavní důraz klade na cenu a prostor, proto najdeme katamarany této značky často v charteru. Výtlak bývá nižší, než u výše jmenované značky, ale stále patří k těžším lodím.
Lagoon
Největší výrobce katamaranů na světě. Turistické katamarany, často používané charterovými firmami. Důraz je kladen na prostor na palubě i v podpalubí. Vyšší výtlak.
Leopard
Katamarany Leopard vyrábí v Jihoafrické republice loděnice Robertson and Caine. Jsou určeny pro charter a pro pronájem jsou maximálně přizpůsobeny.
Nautitech
Také tyto katamarany se vyrábějí ve Francii. Loděnici však pře nedávnem koupila německá Bavaria. Původně elegantní a svižné katamarany se přizpůsobily charteru a potřebné nízké ceně.
Privilege
Další francouzskou značkou katamaranů je Privilege. Nejmenší model je dlouhý 50 stop. Jde o majitelské lodě, to znamená vysokou kvalitu výroby a vybavení, ale také vysokou cenu.
Catana
Katamarany Catana se od předešlých modelů výrazně liší specifickým tvarem trupů a použitím daggerboardů. Díky nim si Catana udržuje výborné plavební vlastnosti i proti větru. Jde o rychlejší loď, která je nadstandardně vybavena. Vysoká cena lodí odpovídá určení.
Outremer
Tato loděnice vyrábí velmilehké a sportovně orientované lodě. Milovníci rychlosti nejčastěji sáhnou právě po této značce. Především nové modely nabízejí vynikající prožitek z jízdy, komfort v interiéru ale zůstává zachován. Negativem proti předcházejícím modelům je menší vnitřní prostor. Kvalita lodí je vysoká, stejně jako jejich cena.
Dazcat
Sportovně orientované katamarany s výborným rychlostním potenciálem. Lehké a rychlé lodě jsou v interiéru spartánštěji vybavené, což je daň za rychlost.
Jonas Catamaran
U nás vyrábí katamarany na zakázku firma Jonas Catamaran. Jde o menší lodě do 11 metrů délky. Optimalizace podle přání zákazníků je možná. Design lodí je zaměřen na rychlost.
Gunboat
Karbonové katamarany Gunboat se vyrábějí v Jihoafrické republice. Lehké moderní jachty jsou vybaveny velmi komfortním interiérem, přesto si díky konstrukci z karbonu a nomexu zachovávají vynikající plavební vlastnosti a mimořádnou rychlost. Cena je velmi vysoká. Na konci minulého roku loděnice požádala o ochranu před věřiteli.
Sunreef
V Polsku vyráběné luxusní katamarany. Nejmenším modelem je 58. Obvyklým stavebním materiálem je pro loděnici hliník, i když v poslední době sáhla i po laminátu.