Jaký má být praktický kurz jachtingu?
Daniel Vodička

Jaký má být praktický kurz jachtingu?

Podzim a jaro jsou období, kdy se dělají praktické kurzy námořního jachtingu.  Pojďme se podívat, jaké mají kurzy být a co se na nich máte naučit.


V poslední době se v nabídce objevuje stále více rychlokurzů námořního jachtingu. Lidé nemají čas strávit na kurzu týden. Pět dní je také moc. Dnes jsou v módě kurzy čtyřdenní. To je fofr. Intenzivní rychlostudium, které najelo na vlnu vyvolanou slavnými rychloprávníky z Plzně. 

Do Chorvatska na loď, vytáhnout plachty, halza, réčko, MOB, plachty dolů, párkrát k molu a šup, papíry jsou v kapse. 

Abychom vám ukázali, co vše je třeba se během kurzu naučit a kolik času je na to třeba, vzali jsme osnovu praktického kurzu od Oldy Straky a pokusíme se k některým činnostem přiřadit reálné časové údaje. Nevěnujeme se všem činnostem a stejně tak nepočítáme čas potřebný na uplutí 100 mil, které pravidla vyžadují.

A. Práce na palubě, příprava jachty k plavbě:

funkce jednotlivých částí jachty, jejich názvosloví – Probíhá v průběhu celého kurzu.

převzetí jachty na základě inventárních listů, příprava jachty k vyplutí včetně kontroly funkce motoru, kontroly plachet a jejich ovládacích lan, kontrola kotevního a vyvazovacího vybavení a kontrola bezpečnostního vybavení – Ukázka převzetí jachty probíhá na začátku kurzu. Detailní předvedení lodě s vysvětlením, k čemu vše slouží, zabere cca 3 hodiny.

volba a uskladnění potravin a zásob na jachtě, pitné vody a paliva, příprava navigačních map a pomůcek před plavbou – Uskladnění potravin na palubě a příprava jachty na vyplutí trvá cca 2 hodiny.

zásady rozdělení služeb podle délky plavby a počtu posádky

práce s vyvazovacím zařízením – výuka uzlů (osmičkový, plochý, refovací, škotový, lodní smyčka, dračí smyčka), vyvázání lana na rohatince, práce s navijáky, zásady ošetření a uložení měkkých lan – Činnost probíhá za plavby v průběhu celého týdne. Ke zdokonalení a zapamatování je třeba cca 5 hodin času.

pravidla pro použití bezpečnostních pásů, záchranných vest a ostatních záchranných prostředků, zásady použití záchranného voru (teoreticky) – Přibližně 1 hodina.

protipožární vybavení jachty, prevence proti požárům a činnosti při likvidaci požárů

zdroje meteorologických informací, vyhodnocení předpovědi počasí, použití barometru jako pomůcky při předpovědi počasí, lokální znalost změn počasí – Také toto je předmět, který je třeba pilovat během celého kurzu. Celkově je na toto téma třeba počítat cca 6 hodin.

zvyky a etika na jachtě, zásady použití vlajek

B. Manévrování jachtou na motor a pod plachtami:

kormidlování a udržování kurzu kompasového při plavbě na motor a pod plachtami – Každý účastník kurzu musí za kormidlem strávit maximum času. Ideálně alespoň 5 hodin za kurz. Nepočítáme v to dobu při procvičování přístavních manévrů.

stavění a spouštění plachet, kormidlování a trim plachet při různých kurzech vůči směru větru – Pro tuto činnost je možné vycházet z výše zmíněného. Na každém postu by měl účastník kurzu strávit alespoň 5 hodin. 

přistání jachty k nábřeží s použitím motoru, vyvázání jachty a odplutí jachty od nábřeží – Toto je samostatná kapitola celého kurzu. Zpočátku se každý člen posádky musí naučit ovládat jachtu. Například při zajíždění zádí k bóji. Jedno zajetí k bóji trvá rychlému nováčkovi nejméně 3 minuty (spíše 5 minut). Každý by si měl tento cvik vyzkoušet nejméně 5x. Na jednoho účastníka kurzu musíme pro tento cvik počítat nejméně 15 minut. Při 5 osobách na palubě je to nejméně 75 minut. Spíše však 2 hodiny (ne všichni patří mezi rychlé). Po tomto cvičení začne cvičení najíždění k molu zádí. Nejprve zastavíme 2 metry od mola (dalších 75 minut minimálně), pak zastavíme přímo u mola (75 minut). Tři základní cvičení a jsme na 225 minutách (jen trochu méně optimismu a je to 300 minut, tedy 6 hodin. Stále se bavíme o pěti účastnících kurzu. Základní cvičení na první den. Druhý den bude následovat zajetí k molu s vyvázáním. Dále zajetí s bočním větrem při zajíždění po větru, při zajíždění proti větru. To je dalších 6 hodin. Když jsme optimisté (složitější manévry trvají déle). Ještě se musíte naučit zajet k molu přídí, zajet bokem, zajet za použití springů. Zajet s přídí na kotvě. Následuje odplouvání. Standardní, s příďovým springem, záďovým springem… DOST! Už se vám točí hlava? Je toho mnoho, co je třeba se naučit, že? Při pětičlenné posádce bych si tipnul, že je to cca 6 hodin přístavních manévrů pět dnů z kurzu. Tak dlouho trvá, než se všichni vystřídají a vše se naučí.

přistání a odplutí od vyvazovací bóje – Viz výše zmíněné.

přistání a odplutí od mooringu v marinách - Viz výše zmíněné.

refování plachet za plavby, obraty proti větru a obraty s větrem – Alespoň 2 hodiny denně.

kotvení: výběr vhodného kotviště, zakotvení, kontrola stání na kotvě, vyzvednutí kotvy – Viz zmíněné zajíždění do přístavu.

C. Řešení mimořádných situací:

manévr muž přes palubu pod plachtami – Cvičení zabere nejméně 4 hodiny.

použití radiotelefonu VHF

použití pyrotechnických prostředků – 1 hodina

zásady první pomoci, postup při hypotermii, ošetření ran, vymknutí a zlomenin - teoreticky

havárie kormidelního zařízení, havárie takeláže – teoreticky – 1 hodina

nasednutí jachty na dno – teoreticky – 1 hodina

D. Vedení jachty za plavby:

plánování pobřežní plavby včetně vyhodnocení navigačních nebezpečí a meteorologických podmínek – V průběhu kurzu cca 3 hodiny.

navigace a organizace jachty za plavby - V průběhu kurzu cca 6 hodin.

použití pravidel COLREG 1972 za plavby - V průběhu kurzu cca 2 hodiny.

odbavení jachty přístavními orgány - 1 hodina

Napsal : Oldřich Straka

Do výše zmíněných úvah je třeba připočítat vlivy počasí. Nefouká-li, není možné trénovat plachty. Ani zajíždění v bočním větru. Může se stát, že dva dny jsme bez větru a celý program kurzu nabere velké zpoždění.

Jen když uvedené hodiny sečtete, dostanete se k tomu, že by den na kurzu musel mít nejméně 33 hodiny. Samozřejmě, mnohdy se dělá více činností najednou a nejde tedy jen bezhlavě sčítat. Přesto je jasné, že pořádný kurz námořního jachtingu je určitě dlouhý týden. Týden, pokud se něco chcete naučit. Pokud nechcete být na moři nebezpeční druhým, ani sobě. 

A ještě jedno vysvětlení na závěr. Proč se tolik času věnuje manévrům v přístavech? Bez této dovednosti nevyplujete a ani se do přístavu nevrátíte. Hrozí zde nejvíce škod a způsobujete je nejen sobě, ale i ostatním. A nervy, které máte z blížícího se přístavu vy a vaše posádka, vám bez potíží zkazí celý týden.

Když si budete vybírat kurz jachtingu pro sebe, nebo své blízké, myslete na to, že moře nemusí být vždy jako Slapská přehrada a skipper má v rukou život svůj a svých blízkých. Udělat chybu je snadné i pro profesionála. Čím lépe jsme připraveni, tím méně budeme na moři riskovat.

Pokud máte zájem, rozhodli jsme se příští jaro nabídnout komplexní praktické kurzy na C. Naučíte se vše potřebné, ve tvrdých popdmínkách poslední týden v březnu. Na palubě budete jen 4 a instruktor. A budete mít vlastní kajutu. 

Na horu