Jak se po moři vozí automobily
Daniel Vodička

Jak se po moři vozí automobily

Kolik osobních automobilů se vejde do jedné nákladní lodi? Jak se nakládají, jak se přepravují a jak rychle se taková loď pohybuje? Jak vypadá nákladní loď, která pojme do svých útrob tisíce automobilů?

Lodě určené pro převoz automobilů se nazývají RORO (ro-ro). Jde o zkrácení výrazu Roll-on a Roll-off, tedy pro najetí a vyjetí po vlastní ose.

Lodě RORO nepatří mezi nejkrásnější výtvory plavící se po mořích a oceánech. Jde o ohromné neforemné skříně, které působí nestabilním dojmem. A není to jen dojem. Poslední překlopená RORO loď se jmenuje MV Golden Ray. Překlopila se na bok loni v září nedaleko Port of Brunswick v USA. Na palubě měla 4000 automobilů.

RORO lodě vozí jakýkoli náklad, který může na palubu najet po vlastní ose, na vleku, na návěsu. Náklad se na palubu dostává po nákladních rampách, které jsou zabudované do trupu lodi.

Největší RORO

Největší RORO lodě jsou schopné převážet kolem 6000 automobilů. Jsou 265 metrů dlouhé, 32 metry široké, mají ponor 11 metrů a jsou vysoké 46 metrů nad hladinu. Jen pro lepší představu uvádíme, že výška Petřínské rozhledny je 65 metrů.

Grafika Ray Car Carriers

Grafika Ray Car Carriers

Průřez lodí RORO.
Uvnitř krabicovitého trupu je 6 pevných palub a navíc tři palubu zvedací. Díky tomu je možné nakládat i náklad nestandardní výšky. Celková plocha palub je více než 50 000 m2. To je plocha 10 fotbalových hřišť.

Nakládací rampa na zádi je široká 12 metrů a má nosnost 505 tun. Rampy mezi jednotlivými patry jsou široké 8 metrů. Automobily naložené do útrob lodi jsou zafixované popruhy, které jsou chyceny kolem kol. Tak je zajištěno, aby nedošlo za plavby k jejich pohybu.

Výkon motoru největších RORO lodí je kolem 20 000 kW při 108 otáčkách za minutu. Lodní šroub má průměr 7,3 m. Rychlost lodí se pohybuje kolem 20 uzlů, tedy kolem 37 km/h.

Nehoda MV TRicolor

Již jsme se zmínili o problémech se stabilitou těchto lodí. V posledních letech bylo možné několikrát zahlédnout fotografie podobných lodí v nezvyklém náklonu, nebo dokonce docela položených na bok.

Image
Odstranění vraku MV Tricolor.
Známá je nehoda MV Tricolor, která se v noci 14. prosince 2002 srazila s kontejnerovou lodí Kariba v kanálu La Manche. MV Tricolor nabírala vodu, lehla si na bok a potopila se. Do vraku lodi později narazily ještě další dvě lodě.

Nebezpečný vrak bylo nutné z jedné nejrušnějších námořních dopravních tepen na světě odstranit. Konsorcium záchranných firem pracovalo na odstranění vraku více než rok. Vrak lodi musel být rozřezán speciálním lanem na několik kusů, které bylo možné vyzvednout a odvézt. Ve vraku MV Tricolor skončilo svoji cestu za zákazníky také 2871 automobilů. Jednalo se z velké části o značky BMW, Volvo a Saab.

Cena lodě MV Tricolor se pohybovala kolem 39 mil USD, cena nákladu kolem 100 mil USD a cena odstranění vraku byla 40 mil USD.

Na horu